Tuesday, January 26, 2010

Apa kata anda?

Kisah A

Ada satu mlm tu, ada sorang budak ni, dia pergilah ke satu kedai makan. Lepas tu, dia pun order la 8 roti canai kosong untuk dibawa pulang. Sementara menunggu roti canai tu siap, dia berbual dengan mak dia. Bila je roti canai tu siap, dia terus membayarnya dan pulang ke rumah. Sampai je di rumah, dia cepat2 hidang roti canai tu disebabkan lapar. Masa tengah makan tu, dia bilang roti tu. Tengok2, roti tu ada 7 je. Kiranya, peniaga tadi terlupa nak bagi dia satu lagi la. Em, persoalannya, kat sini kita nak salahkan siapa? Peniaga tu ke? Adakah dia dapat dosa kerana xjujur? Kalau peniaga tu tak sengaja, macam mana? Dan macam mana pula kalau budak tadi dah berjalan 9,10 langgkah, lepas tu baru dia tersedar, tapi dia x panggil??Hah, macam mana?? SmileyCentral.com
Say Something!

Kisah B

Keesokan harinya, budak tadi pun berhajat nak pergi ke pasar malam. Dia pun bersiaplah. Lepas dia siap, dia terus pergi ke pasar malam tu bersama adiknya dengan membawa rm10. Puas dia berjalan, dia pun berhenti kat satu kedai ni. Dia berkata dalam hati, "aku nak makan nasi kerabu la. nampak sedap je."Kemudian, dia pun order 2 bungkus sebab adik dia pun nak jugak. Lepas siap je, pekedai pun mintak rm6 dan dia pun bagilah kat mak cik tu rm10. Then pekedai tu bagi dia duit baki balik. Lepas tu, dia pergi kat kedai jual ayam goreng pulak (ala, ayam macam kfc tuh). Disebabkan terliur, dia pun pilih ayam yang besar sekali, harganya rm4. Dengan gumpalan duit yang ada kat dia, dia pun keluarkan rm1 dan selebihnya dia bagi kat pekedai. Kemudian, termakbullah akad jual beli.

Selesai saja membeli, dia pun pulang. Sedang berjalan tu, agak2 2,3 minit lepas tu, dia pun terfikir2 dan terkira2 duit yang dia belanja tadi. Tiba2, dia tersedar yang dia lupa nak bagi lagi rm1 kat pekedai tadi. Dia monolog dalam hati, "nak bagi ke tak nak ah?? tapi, pak cik tadi xcakap pape pun..".. Masa tu, kaki dia melangkah lagi. Fikir punya fikir, nasib baiklah hati dia terbukak nak bagi balik rm1 tu kat pak cik tadi. Sebabnya, dia rasa tidak sedap hati. Jadi, selesailah urusan dia selepas dia bagi balik kat pekedai tu. Persoalannya juga di sini, apa hukum kalau dia tak pulangkan duit tu kat pekedai tadi?? Yela, pekedai tu pun xcakap apa2.. Apa pendapat korang?? Pernahkah kalian berada di situasi ni?? Kalau korang, apa yang korang nak buat??
SmileyCentral.com

Sunday, January 24, 2010

Kawan

Kawan? Ada apa dengan kawan? Baru2 ni, kerap kali juga terfikir, apakah kawan penting dalam hidup kita? Mana lebih senang, hidup dengan ramai kawan ke sorang2? Kalau disentuh bab ni, susah jugak nak pikir. Walau macam mana pun, masing2 ada baik dan buruknya. Bila diikutkan pengalamanku, bila timbul je masalah yang libatkan kawan, rasa lebih baiklah nak wat apa2,sorang2. Xpayah tunggu kawan. Nanti kita sendiri yang rugi. Tapi kadang2 fikir jugak bila masalah terpaksa ditanggung sendiri, rasa lebih baikla pulak kalau ada kawan. Ha, macam mana tu?? Mana lebih baik??

Aku menulis ni bukan apa, tapi sebab baru2 ni, benda ni selalu je bermain kat fikiranku. Bila diingat balik, memang susah nak pikir. Yelah, tambah2 diri ni perempuan. Kalu ditanya kawan2 perempuan lain pun, dia akan setuju dengan kata2ku. Kalau nak tahu, perempuan ni cepat sangat sensitif. Bila datang je satu benda atau masalah baru, diorang akan selalu fikir pasal benda tu, besar2kan hal tu. Bila xdapat selesai(sebab diorang nampak benda ni sbg masalah besar), kawan pulak jadi mangsa. Cepat betul terasa ngan kawan dia. Kenapa la susah sangat eh nak lupakan benda2 kecil begini?? Bila mood xstabil, memang kami nampak macam susah nak selesaikan. Tapi bila mood dah ok, bila dipikir balik, barulah sedar yang benda tu kecik je sebenarnya. Kenapala aku dulu xleh nak pikir?? Ha, masa ni la baru terasa nak gelak sorang2.

Macam mana yer?? Susah jugak nak kontrol emosi ni. Ntahla.. tambah2 bila makin besar, makinla sensitif. Cuma bergantung kat seseorang fikir mana baik, mana buruk. Tapi, ada jugak orang kata, menurut kajian, lelaki lebih cepat sensitif dari perempuan. Ha, betul ke?? Ntahla belalang, aku pun xtau.. Apapun bagiku, ada ketika kita perlu berseorangan, xperlu bantuan sesiapapun. Kalau tidak, kita sendiri yang rugi. Dan ada juga ketika kita perlukan kawan, kalau tidak dari segi bantuan apa2 pun, sekurang2nya boleh jadi tempat luahan perasaan hati. Sebabnya, mereka sebaya dengan kita. Ada kalanya mereka lebih memahami perasaan kita berbanding family. Masalah sensitive tu, itu cuma faktor umur. Ia xkekal. Masa nilah kita dapat jadikan dia sebagai pengajaran. Pengajaran yang dapat mematangkan diri. Bila dah dewasa, ok la tu.. Betul x??

OKlah, sampai disini aja. Wassalam.

Saturday, January 23, 2010

Bidadari - part 1

Artikel ni cik suhaila roslan yang tag aku. Agak best bila baca. Menarik. Terasa pulak nak share kat sini. Actually nak tulis sumbernya dari mana, tapi xtau la pulak alamatnya. Harapnya, tuannya kasi la yer. Apapun, enjoy ur reading!!

“Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?”

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.

Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Haha..

Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.

Mmm..nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan ‘meluat’ sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan ‘bidadari’, aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu?

Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.

Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh..ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut,
“Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya..”

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..

Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga ‘pantang’ disebut tentang bidadari di depan wanita.

Tapi..Dalam Al-Qur’an kan bidadari disebut tanpa berselindung?
Ohoho…mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur’an.

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita ‘bermusuh’ dengan bidadari? Tak ada cara nak ‘mendamaikan’ dua golongan ni ke?

Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.

“Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia..” Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.

Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai ketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.

Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?

Tidak juga.

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?

Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud:
“sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka”.

Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).

Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak ‘kacau daun’.

Betul?

Tapi adakah anda pasti?

Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;

Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, “Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih.” ~au kama qaal

Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.

“Tak kisah, janji dia tak layan bidadari..” mungkin itu jawapan seorang wanita.

Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa “tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..”. (au kama qaal)

Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?

Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. “Ketua! Biar kami pula ambil alih!” ..mungkin itu yang mereka kata.

“Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!”
Mungkin ada wanita yang berfikir begini.

Izinkan saya bertanya lagi; “Tak nak pergi shopping ke?” ; )

“Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?”

Bidadari? - part 2

“Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?”

Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir,
Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu ‘pasar’ di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.

Dan di ‘pasar’ syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.

Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh ‘produk’ yang dipamerkan, niatkan “Aku mahu yang ini!”; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.

Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?

Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.

Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak ’search’ apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.

Maka di ‘pasar’ syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam ‘rekabentuk terbaru’…’latest design’ kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.

Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA! Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang (”you’re fired!”). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..
Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.

“Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?”
..cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya camni..

Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
“Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi”.

belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;

“Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu’lu’ dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi.”

Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra’ dan mi`raj.

Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorangpun hambaNya.

Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya.

Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.

Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan peralatan dapur?

Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas dapur.

Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!

Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga..termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.

Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas! Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).

Hm..Di pasar yang bagaikan real-life catalogue ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu.

Janganlah lupa pula..para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Anda kan ketua mereka?

Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.

Tapi kalau nak dapatkan ‘design’ terbaru tu, kenalah keluar dari rumah (istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.

Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian ‘pasar’ itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya).

Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!

Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan…sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..

Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu?
..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya…atau mungkin dia cuma nak ‘berehat di rumah’ saja..

P. S : Dah la..tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur. Qaalu salaaman-salaama~

Lelaki dan wanita saudaraku sekelian..MARILAH MENUJU KEJAYAAN!=)

Amin...^___^

Thursday, January 7, 2010

New look!

Hehe..sekarang ni this blog is under maintanence.. Saje nak ubah layout..tukar2 angin sikit.. tak tau kenapa pilih yang ni.. Actually xminat pun..minat warna purple.. haha.. ntah kenapa, maybe sbb terpengaruh dgn compartmentku yang berwarna pink..lgpun, xjumpe plak layout2 lain yang lg lawa..

Wednesday, January 6, 2010

Imam Syafie

Sedikit malumat tentang Imam Syafie (baru lepas balik dr dgr talk utk halaqah)

~ Nama sebenar: Muhammad bin Idris

~ Keturunan rasulullah S.A.W

~ lahir di palestin 150H

~ Anak yatim

~ Pakar Bahasa, sejarah, Al-Quran dan Hadith

~ semasa berumur 15 tahun, mampu mengeluarkan fatwa 9atas kebenaran guru-Muslim B.Khalid Al-Zinji)

~ Berguru dengan Imam Malik selama 15 tahun di Madinah pada 20 tahun

~ Menetap di Yaman atas permintaan Gabenor

~ Menuntut ilmu di Baghdad - Muhammad bin al-Hassan As-Shaibani, seorang tokoh mazhab Hanafi

~ Menghafal Al-Quran ketika berumur 9 tahun

~ Suaranya merdu - ketika membaca Al-Quran, orang boleh menangis

~ Pada usia 19 tahun, beliau menghafal kitab Muwatta' IM dalam tempoh 9 malam - 5000 hadith

~ Mengkhatam quran 1 hari 2x dalam perjalanan dari Mekah untuk menemui Imam Malik di Madinah

~ Mengarang lebih dari 100 buah kitab2 Al-Umm (Fiqh)

Tuesday, January 5, 2010

Don’t judge a book by its cover (siri ke-2)

Kenapa siri ke-2?? Ada buat siri pertama ke sebelum ni? Actually xpun,, aku sengaja buat tajuk siri kedua sebab dah ada orang yang buat tajuk nisblum ni… jd bahagian aku ni dikira sambungan dari blog dialah.. Cuma bezanya, aku cerita pasal lain, dia cerita pasal lain.

Kalau ada sesiapa yang nak tahu pasal apa dia cerita, sila klik sini

Xmahu komen lebih2, tapi aku rasa ape yang dikatakannya tu betul. Benda ni banyak terjadi kat kawan2 aku ( bekas pelajar agama ). Memang xdinafikan, xsemua “output” yang keluar itu bagus.. Terutama bab pakaian (faham2 la yer ). Xmahu juga ulas bab ni lebih2, sebab semua dah tahu. Ianya bergantung pada diri masing2. Oklah, sambung pasal tadi. Walaupun outputnya macam tu, tapi InsyaAllah mereka2 ini banyak juga ilmu pasal agama. Yelah, dah belajar selama 5-6 tahun masa menengah dulu. Cuma masalahnya, tinggal nak amal je. Xsemua orang amalkan apa yang dah dipelajari. Walaupun macam tu, insyaAllah ilmu mereka masih ada. Masalahnya kat sini, ramai orang suka judge seseorang berdasarkan ape yang diorang nampak dari luar. Bila golongan2 ni bercakap, ramai juga yang berbahas, seolah2 xmahu terima apa yang mereka kata. Walaupun kadang2 pelajar agama ni bagi hadis bukhori & muslim, orang yang lain tetap nak pertahankan hadis2 lain lagi patut diterima.

Entahla.. Kadang2 bila ditanya dari sumber mana mereka tahu, mereka pun katalah dapat tahu dari situ, sini. Ye, memang betul xsalah pun bagi orang yang bukan bekas pelajar agama bagi pendapat, sebab kadang2 kata2 mereka ada juga betulnya. Bukan juga aku nak cakap kadang budak agama xbetul, cuma kadang2 mesti ada juga yang silap tafsiran.. so, jadilah perbahasan.. Walau camne pun, aku cuma nak nasihat kat semua janganlah mudah judge dan pandang remeh kat orang, dan cubalah saling terima pendapat masing2. Xsalah bagi sesiapa nak bagi pendapat. Kalau boleh, bincang elok2 dan jangan reject terus..

Berbalik pasal cerita aku pulak, sebenarnya ramai juga yang salah anggap pasal diriku bila mula2 kenal. Aduh,, lemahla aku bab ni. Semua orang pasti akan cakap pasal benda sama. Mula2 agak terkejut bila aku dengar macam2 jawapan bila aku tanya ramai orang, “what is your 1st impression about me?”, tapi lama2 dah ok la. Aku cuba terima apa yang mereka kata. Nak tahu apa diorang cakap? Dari dulu sampai sekarang, sama je jawapan. Diorang cakap, masa mula2 kenal, nampak macam sombong, garang, susah nak masuk dengan orang, serious je. Bila pandang orang, macam nak telan je.. haha..Betol ke?? mesti korang mengiyakan, kan?? Tapi lepas tu, semua mesti jawab, lama2 bila dah kenal, barulah ok. Barulah tahu yang aku ni baik sebenarnya (ni diorang yang kata ok). Barulah tahu yang statement sebelum ni semua salah.. Haaaa, kan??? Itulah, memang aku terkejut kot dengar mula2. Sampai ada 1 kes tu, xpayah tunggu aku tanya. Sebabnya ada satu hari tu, tetiba datangla mesej dalam inbox aku, dia kata dah lama da dia nak ckp pasal benda ni kat aku. Rupa2nya dia tak puas hati pasal mataku. Macam2 la dia cakap pasal aku. Sedih aku dengar . Aku pun terangkanla kat dia hal sebenar. Tapi still xnak terima. Lepas banyak sem dah lepas, dia mesej balik. Tapi kali ni dia ckp aku dah nampak ok la. Dia ckp waktu dulu, aku ni sebenarnya baik orangnya, cuma tang mata je yang kurang sikit. Hmmmphh.. Tapi satu je, sampai sekarang dia xnak mengaku siapa dia. Biarlah, lantakla dia siapa pun, asalkan dia dah sedar hal yang sebenar. Aku pun xkisah jugaklah cerita pasal dia kat blog ni.. Suka hatilah, biar sama2 rasa macam mana.

Kat sini, suka aku terangkan yang actually diriku ni sebenarnya bukan yang macam korang sangkakan. Bagi sesiapa yang dah kenal, dia akn setuju dengan apa yang aku kata. Betul x?? aku tahu, ramai orang yang tak puas hati pasal mata aku ni.. Dahtu, nak wat macam mana?? Dah memang semulajadi. Xboleh dah nak ubah. Nak kata aku jarang senyum, tak la pulak sebab xde pun yang kata aku jarang senyum. Diorang cakap suka senyum adalah( kat perempuan je.budak laki watpe, xpenting.) Cuma bab “mata” saja. Ntahlah, aku xreti nak buat macam mana. Ramai jugak yang takut nak dekat, sebab gerun. Mintak maafla semua, sebenarnya aku bukan macam tu. Dah xleh nak ubah. Aku xde pun langsung niat nak pandang korang semua macam tu.Kadang2 xsedar langsung yang aku dah buat orang anggap aku macam tu. Lainlah kalau ade sesiapa yang boleh bagi cadangan macam mana aku boleh ubah? Ada sesiapa??

In a nut shell (chewah), tolonglah ingat wahai manusia2 sekalian, janganlah kita mudah judge orang sembarangan. Sebab xsemua yang kita sangkakan itu betul. Memang betullah quote BI tu kata, “DON’T JUDGE A BOOK BY ITS COVER”, ok?? Lagi sekali lagi aku nak minta maaf bagi sesiapa yang tak puas hati denganku, dan kalau boleh tolonglah mengaku diri tu sape kalau nak tegur orang pun. Bukan nak marah, tapi lagi selesa dan senang nak bincang.

Wassalam.

 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .