Tuesday, August 31, 2010

Ujian Di Bulan Yang Mulia-Ramadhan

Assalamulaikum semua. Lama benar kan aku x update blog ni?xpelah, kali ni aku update yek..
Hrmm, nk luahkan bnda...i need n want to post it here..supaya tenang sket ati ni..hrmm, tika ni 21 Ramadhan.Sudah masuk 10 mlm terakhir..Jom buat qiam tiap2 hari, moga kite dipertemukan dengan malam Lailatul Qadar..Alhamdulillah, setakat ini, aku dapat menjalaninya dengan baik. Namun bagiku, bulan inilah yang aku rasa satu persatu ujian datang tanpa henti kepadaku. Dalam waktu yang singkat, macam2 hal dah terjadi. Ya Allah, moga aku masih tabah dan sabar menghadapi ujian-Mu...Aku tahu dan yakin yang Engkau sayang kepadaku, sebab tu Engkau perhatikan dan berikan ujian kepadaku.. Huhu..
MyEm0.Com

Memang macam2 benda yang datang kot, xkira dari masalah berkaitan ngan pelajaran, peribadi, keluarga n so on..Segalanya berlaku ngan pantas. Bila je selesai satu masalah, kes len pulak yang timbul. Tapi xpe, aku tetap bersyukur sebab aku diberi peluang untuk menimba pengalaman dari benda2 tersebut. At least ia membuatku berfikir dan mengambil iktibar.Dan apa yang dah berlaku tu, biarkanlah ia berlalu. Semua yang berlaku ada hikmahnya. Sekarang ni, fokus kat masa depan. Aku harap kalian juga tabah hadapi ujian yang datang. Think positive. Semoga kita semua diberi hidayat dan petunjuk yang benar. Ya Allah, kasihanilah hamba2 mu...ameen...ok lah, skang ni aku nak kongsi yang aku amik dari iluvislam. jom hayatinya sama2.:)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

'Jikalau dugaan ini tiada, sudah tentu aku begini...'
'Jikalau ini tidak terjadi sudah tentu aku begitu.... '

Apakah kita fikir kita lebih tahu dari Dia yang menciptakan kita? Dan apakah kita fikir kita sebenarnya lebih tahu apa yang terbaik... untuk kita?

Subhanallah. Maha suci Allah... !
Sudah tentu kita hamba yang kerdil ini tidak tahu apa-apa berbanding Dia yang Maha Sempurna.. Namun tanpa kita sedari segala persoalan yang timbul dibenak kita sebenarnya telahpun terjawab dalam Kalam Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan sesuatu, maka Dia juga Maha Mengetahui persoalan yang bakal timbul di fikiran hambaNya. Maka Dia lebih dahulu menjawab persoalan itu dalam ayat-ayatNya.

Inilah jawapan Allah tehadap persoalan yang kadangkala timbul dalam hidup kita.

Ya Allah... kenapa semua ini terjadi padaku?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah : 216)

Ya Allah.. kenapa terlalu berat ujian ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Ya Allah.... terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)

"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Ya Allah... bagaimana harus kuhadapi semua ini?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Al-Baqarah : 45)

Ya Allah... apa yang akan kudapat daripada semua ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..(At-Taubah : 111)


Ya Allah.... kepada siapa harus ku berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : 129)

Ya Allah...berimankah aku?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta? (Al-Ankabut : 2-3)

Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kita menjadi hamba yang Redha dan diredhai-Nya.
from:iluvislam.com
 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .