******
Saturday, March 27, 2010
Khalifah Umar & TGNA
Tengok kat sini, betapa jaganya baginda terhadap amanahnya. Kita, macam mana? Hmm, tiba2 teringat pula tentang Tuan Guru Nik Abd Aziz (TGNA ). Perwatakan beliau hampir sama dengan perwatakan khalifah Umar. Amat kagum sekali bila saya baca tentang beliau. Di dalam pejabatnya, mestilah banyak lampu untuk dinyalakan. Tapi, bila beliau hendak buat kerja, Tok Guru cuma nyalakan lampu yang ada dekatnya saja (yang mahu guna). Kira kawasan lain yang xdigunakan, beliau
xnyalakan la. Bagus kan? Hmm, kita lak camna? Kalau kita, opkos majoriti siap amik kesempatan lagi. Ramai yang kata, dah kita dapat, gunakan je la.Isy, xpatut2..
Lagi cerita pasal TGNA, Tok Guru siap boleh turun makan kat warong2 kecil tanpa segan silu pun. Siap bergaul ngan penduduk lagi. Tengok?? Dan saya pernah juga dengar 1 cerita ni, ada sorang laki ni ( bukan orang kelantan kalau xsilap ), kereta dia rosak kat tepi jalan. Lepas tu, berhentilah 1 kereta ni untuk tolong dia. Kereta dia macam orang2 biasa yang lain. Dia pun nampaklah seorang pak cik tua turun dari kereta dan tolong dia. Dia tidak kenal langsung pak cik ni. Lepas siap, dia pun ucapla terima kasih.. Esoknya, dia beli satu surat khabar. Dia sangat terkejut bila tengok muka surat pertama, ada sorang ni, muka dia sangat iras pak cik yang tolong dia semalam. Bila baca nama, dia sangat terkejut bila tau yang pak cik tu MB besar Kelantan! Dia pun rasa sangatla kagum sebab Tok Guru sangatla tidak meninggi diri..
Wednesday, March 24, 2010
Contact
Orang sekarang x boleh hidup tanpa henpon. Kalau tertinggal henpon sanggup patah balik ambil. Masalahnya kalau xsolat tak pulak gabra. Korang xde nak contact DIA. Hellllooooo!!! Hell-oooo!!!Go-to-hell-lo!!
BATERI LOW
-->Mungkin masalah kita bateri low gamaknya. Berapa kali korang pergi jemaah kat masjid atau surau, dengar ceramah. Seminggu sekali pergi Jumaat pun bukan nak dengar khutbah. Tengok muka pun tau xde bateri, lentok semacam je.
NO COVERAGE
-->Mana tempat DIA xcover? Semua makhluk kalah dengan Dia, termasukla jugak makhluk buncit warna kuning tu. Patutnya tak kira korang kat mana, kat atas bulan sekalipun, Dia gerenti ada service punya. Korang aja xingat kat Dia walhal Dia xpernah lupa korang. Korang yg jual maahal. Hot spot pun bersepah-sepah, masjid atau surau tiap taman perumahan ada, korang aja tak nak singgah. Sombong btol.
MISSED CALL
-->Korang kalau ada miss call gerenti korang call balik. Korang risau kalau x call blk kot-kot ada hal penting. Tapi kenapa DIA call korang buat derk je?? Lima kali sehari pak bilal laungkan ‘ringtone’ azan sehari. Usahkan nak jawab, kalau bleh taruk ‘silent’ korang dah buat dah.
LINE TAK CLEAR
-->Korang perasan x dlm solat korang bercakap dgn sapa? Kalau borak dlm henpon, perasan aje sape yg ckp kat sblh sana. Siap boleh teringat2 lagi kat dia. Cakap rindulah. Tapi, kalau dalam solat, mulut mmgla duk ckp dgn Dia, tapi otak kat lain. Lepas salam, laju je doa cepat2. Isy3..
SIM CARD PROBLEM
-->Kita pun ada sim kad brader, hati kita la. Contact number Dia kita save dlm save dlm sim card, tapi xreti-reti nak call. Ala, senang je pon nombor Dian k ingat, 24435 je. Bukan susah pon. Tapi kalu nak call pun susah, mmgla susah jwbnya. Nak wat camna, sim kad dah berkarat, berdaki, penuh dgn contact no dunia, setan, nafsu dan tahpapentah. Tak nak upgrade, xnak repair. Sudahnya kita lost contact, sesat spnjg hayat. Kalau henpon hukumnya campak kat lombong, kalau kita? Campak dlm neraka la jawabnya.
p/s : amek dari ujang~
Wednesday, February 10, 2010
Apa mau buat?
Tuesday, January 26, 2010
Apa kata anda?
Selesai saja membeli, dia pun pulang. Sedang berjalan tu, agak2 2,3 minit lepas tu, dia pun terfikir2 dan terkira2 duit yang dia belanja tadi. Tiba2, dia tersedar yang dia lupa nak bagi lagi rm1 kat pekedai tadi. Dia monolog dalam hati, "nak bagi ke tak nak ah?? tapi, pak cik tadi xcakap pape pun..".. Masa tu, kaki dia melangkah lagi. Fikir punya fikir, nasib baiklah hati dia terbukak nak bagi balik rm1 tu kat pak cik tadi. Sebabnya, dia rasa tidak sedap hati. Jadi, selesailah urusan dia selepas dia bagi balik kat pekedai tu. Persoalannya juga di sini, apa hukum kalau dia tak pulangkan duit tu kat pekedai tadi?? Yela, pekedai tu pun xcakap apa2.. Apa pendapat korang?? Pernahkah kalian berada di situasi ni?? Kalau korang, apa yang korang nak buat??
Sunday, January 24, 2010
Kawan
Kawan? Ada apa dengan kawan? Baru2 ni, kerap kali juga terfikir, apakah kawan penting dalam hidup kita? Mana lebih senang, hidup dengan ramai kawan ke sorang2? Kalau disentuh bab ni, susah jugak nak pikir. Walau macam mana pun, masing2 ada baik dan buruknya. Bila diikutkan pengalamanku, bila timbul je masalah yang libatkan kawan, rasa lebih baiklah nak wat apa2,sorang2. Xpayah tunggu kawan. Nanti kita sendiri yang rugi. Tapi kadang2 fikir jugak bila masalah terpaksa ditanggung sendiri, rasa lebih baikla pulak kalau ada kawan. Ha, macam mana tu?? Mana lebih baik??
Aku menulis ni bukan apa, tapi sebab baru2 ni, benda ni selalu je bermain kat fikiranku. Bila diingat balik, memang susah nak pikir. Yelah, tambah2 diri ni perempuan. Kalu ditanya kawan2 perempuan lain pun, dia akan setuju dengan kata2ku. Kalau nak tahu, perempuan ni cepat sangat sensitif. Bila datang je satu benda atau masalah baru, diorang akan selalu fikir pasal benda tu, besar2kan hal tu. Bila xdapat selesai(sebab diorang nampak benda ni sbg masalah besar), kawan pulak jadi mangsa. Cepat betul terasa ngan kawan dia. Kenapa la susah sangat eh nak lupakan benda2 kecil begini?? Bila mood xstabil, memang kami nampak macam susah nak selesaikan. Tapi bila mood dah ok, bila dipikir balik, barulah sedar yang benda tu kecik je sebenarnya. Kenapala aku dulu xleh nak pikir?? Ha, masa ni la baru terasa nak gelak sorang2.
Macam mana yer?? Susah jugak nak kontrol emosi ni. Ntahla.. tambah2 bila makin besar, makinla sensitif. Cuma bergantung kat seseorang fikir mana baik, mana buruk. Tapi, ada jugak orang kata, menurut kajian, lelaki lebih cepat sensitif dari perempuan. Ha, betul ke?? Ntahla belalang, aku pun xtau.. Apapun bagiku, ada ketika kita perlu berseorangan, xperlu bantuan sesiapapun. Kalau tidak, kita sendiri yang rugi. Dan ada juga ketika kita perlukan kawan, kalau tidak dari segi bantuan apa2 pun, sekurang2nya boleh jadi tempat luahan perasaan hati. Sebabnya, mereka sebaya dengan kita. Ada kalanya mereka lebih memahami perasaan kita berbanding family. Masalah sensitive tu, itu cuma faktor umur. Ia xkekal. Masa nilah kita dapat jadikan dia sebagai pengajaran. Pengajaran yang dapat mematangkan diri. Bila dah dewasa, ok la tu.. Betul x??
OKlah, sampai disini aja. Wassalam.
Saturday, January 23, 2010
Bidadari - part 1
Artikel ni cik suhaila roslan yang tag aku. Agak best bila baca. Menarik. Terasa pulak nak share kat sini. Actually nak tulis sumbernya dari mana, tapi xtau la pulak alamatnya. Harapnya, tuannya kasi la yer. Apapun, enjoy ur reading!!
“Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?”
Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.
Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Haha..
Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.
Mmm..nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan ‘meluat’ sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan ‘bidadari’, aku tak nafikan.
Apa puncanya sampai jadi macam tu?
Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.
Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.
Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh..ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut,
“Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya..”
Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..
Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga ‘pantang’ disebut tentang bidadari di depan wanita.
Tapi..Dalam Al-Qur’an kan bidadari disebut tanpa berselindung?
Ohoho…mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur’an.
Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita ‘bermusuh’ dengan bidadari? Tak ada cara nak ‘mendamaikan’ dua golongan ni ke?
Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.
“Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia..” Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.
Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai ketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.
Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.
Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?
Tidak juga.
Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?
Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.
Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.
Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud:
“sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka”.
Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).
Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak ‘kacau daun’.
Betul?
Tapi adakah anda pasti?
Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;
Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, “Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih.” ~au kama qaal
Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.
“Tak kisah, janji dia tak layan bidadari..” mungkin itu jawapan seorang wanita.
Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa “tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..”. (au kama qaal)
Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?
Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. “Ketua! Biar kami pula ambil alih!” ..mungkin itu yang mereka kata.
“Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!”
Mungkin ada wanita yang berfikir begini.
Izinkan saya bertanya lagi; “Tak nak pergi shopping ke?” ; )
“Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?”

