Wednesday, February 10, 2010

Apa mau buat?

Malas nak cakap banyak2. Cuma ingin mengatakan bahawa diriku semakin hari terasa makin jahat. Astaghfirullah.. Tak tahu kenapa. Aduh.. Rasa macam nak balik sekolah dulu semula je..

9 comments:

aku abid said...

salam kila..

normal la tue.. aku pun rasa aku makin jahat. amal plak kurg.. maksiat yg bnyk..

bgsla ada perasaan mcm tue.. maknanya Allah nak bg kita kesedaran.. kita masih diberi kesempatan untuk berubah..

jom tajdid niat!!

ke arah perubahan positif!!1

ibnah said...

Iyelah, betul la tu.. makin hari, makin rasa byk wat dosa lak.. amal pun kurangla jugak.. smakin berubah.. xpatut2..

محمّد سيف الله بن عمر said...

Ambo pun gitu jugo...
bengong nok mapuh doh raso...
tapi meme susohla nk bruboh...
1. I think one solution is go out from this university and find a place that at that place we will live with good muslim/muslimah.
(satu disiplin dalam bertaubat adalah lari daripada sesuatu yang menjadikan kita melakukan sesuatu dosa.)
tapi dalam kehidupan hari ini kita diikat sistem kuffar yang menjadikan kita terpaksa akur dan terus bersama masalah diuniversiti.

2. Satu lagi cara untuk menghadap msalah ini saya ambo raso adalah dengan berkahwin.
Tetapi harus diingat hendaklah suaminya soleh dan jika beristeri, isterinya solehah.
Kenapa?
kerana sekurang-kurangnya kita tidak bersendirian dalam mengurus hidup kita.
Kalau ada yang mengatakan mengapa perlu kahwin,tidak bolehkah kawan yang membantu kita.
Jawapan saya semestinya tidak boleh selagi kawan yang bersama kita adalah sikapnya tulus dan ikhlas menyayangi kita.

fikir-fikir apa yang tersurat dan tersirat.

Wallahu A'lam.

tak faham tanya terus di ym,ya.

ummu khosyatillah bt muzakir said...

salam
ni nk bg tips utk mgelakkan diri dr buat jahat

kalu kita rasa nk buat jahat pd org lain, kita fikir dlu:
- apa org tu akan rasa
- efek pd persahabatan
- kalu kita kena, mcm mana lak?

oleh itu, fikir2 kan dn selamat beramal..hehe

ibnah said...

mat: betul jugak cara2 tu.. kadang2 ada jugak terfikir nak wat cam tu.. tp yelah, kita ni kan manusia biasa.. mmg xleh lari drpd bnda2 camtu sbb memang dah lumrah.. dan kita pun tahu, dari benda2 macam ni lah kita jadi susah nak kawal.. semakin hari, semakin teruk..

n bagi yang no 2 lak, ada gak relevennya, sbb dy akan saling lengkap melengkapi antara 1 sama lain, dan saling ingat2kan..
tp.. yelah, buat masa skang ni.. kalo ikutkan.. muda lagi.. belum tiba masanya lagi.. haha.. ke guano? skang kena pandai2 jaga diri sndri la kan.. hehe

ummu: kalau bab tu,kadang2 benda tu jadi secara spontan.. kita xperasan pun..bila termenung sorang2 barulah terfikir..

محمّد سيف الله بن عمر said...

tp.. yelah, buat masa skang ni.. kalo ikutkan.. muda lagi.. belum tiba masanya lagi.. haha.. ke guano?

1 bnda yg perlu dicepatkan...mengahwinkan anak perempuan apabila sudah baligh

ummu khosyatillah bt muzakir said...

Pada suatu hari..

Saya: Mamak, semua berapa?

Mamak: Empat ringgit, sepuluh sen.

Saya: Nah, empat ringgit dan Dua bijik gula-gula hacks.

Mamak: Ayyo miss, mana boleh ini macam. Mana ada orang bayar pakai gula-gula.

Saya: Habis semalam lu bagi balance 10 sen kat gua pakai gula-gula hacks boleh plak?


Saya blah. Mamak tu pening. Hahaha…(Bukan kisah sebenar..^_^ )




Agak-agak, jika anda adalah mamak berkenaan, dan situasi tersebut benar-benar berlaku terhadap anda, apa kemungkinan reaksi anda? hehehe..simpan jawapannya. You know yourself better than others..^_^

kita pcaya, apa yang kita beri, itulah yang akan kita dapat kembali. “What u give, u get back”.Jika kita pernah menyakiti hati insan lain, jangan pula apabila suatu hari nanti, bila kita pula disakiti, kita melenting, mengamuk dan marah-marah. Seeloknya, apa yang terbaik harus kita lakukan adalah periksa diri sendiri, muhasabah diri dan imbas kembali, adakah mungkin dalam diri kita atau pada masa yang sudah, kita ada melakukan kesilapan samada kita sengaja ataupun tidak. Tambahan pula..Allah itu Maha Adil lagi Maha Bijaksana.

wallahualam

Ambo said...

ada jawapan baru...blog bukan tempat sesuai ibnah tulis tentang ni...sepatutnya Allah itu tempat mengadu...

Wallahu A'lam

ibnah said...

iye, mmg Allah tempat mngadu yg utama.. tapi, nak wat sekali - sekala, bleh kan?? bleh dgr jgak pndpt org len..

 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .