Sunday, December 27, 2009

Peristiwa lucu

Lama betul aku xupdate blog. Xada peluang, sebab minggu2 lepas amat sibuk. Tambah2 laptop pun bukannya ada kat depan mata. Hehe. Sebenarnya banyak cerita yang nak dikongsi, tp kali ni biarlah sekadar cerita yang ringkas saja.

Ceritanya camni, semalam aku dan adikku (Farhan) plan nak keluar pergi Times Square, sebab nk terminate broadband. Dijadikan cerita, sebelum kami bertolak, adikku mesej, katanya bila dah naik bas, mesej kat dia. Sebabnya, mahallah dia selepas mahallahku. Kiranya bas akan lalu di mahallahku dulu sebelum lalu kat mahallah dia.

Lepas tu, tunggu punya tunggu bas pun sampai. Bila nampak je bas rapid, aku terus naik. Lepas tu aku terus mesej farhan, kata kat dia yang aku dah naik. Bila bas benti kat dpn mahallah dia, adalah nampak kelibat dia kat situ. Ingatkan dia nampak, jadi aku xlambailah kat dia. Tiba2, bas bergerak tapi xnampak pun dia naik. Aku pun jadi geramla dan terus lambai kat dia. Dia perasan, tapi bas dah gerak la. Sabar je la aku time tu.

Masa aku tengah taip mesej kat dia, datangla 1 mesej. Lepas tu, jadilah perbualan antara kitorang.

Farhan : Kak nak pergi mana?
Aku : Nak pergi putralah. kenapa xnaik bas td?? Kan kak dah mesej..
Farhan : Eh, bas yang kak naik tu u12 la.. bukan t231..
Aku : O eh?? haha.. em, pastu bas ni pergi mana?
Farhan : Greenwood.
Aku : Alamak, lepas tu camna ni weh??
Farhan : Berhenti la kat sana, lepas tu cari bas mana2 pergi putra.

Masa tu bukan main lagi aku rasa malu (malu dengan diri sendiri haha). yela, dah silap naik bas kan.. Tersengih sorang2 kat situ..haha,lawak betul. Sebelum ni, selalu naik bas t231, tak pernah la plak naik bas u12 ni. Lagipun, tak pernah tahula akan kewujudannya..hehe.. Bila nmpk bas je, terus redah. Bukan nak cek dulu. Hah, kan dah silap. Padan muka.

Tungu punya tungu, bas tak berhenti2. Lepas tu, ada sorang tekan loceng. Tapi aku x turun, sebab serba salah. Bas pun bergerak lagi. Bila rasa agak lama, aku tak tekan loceng, tapi tanya farhan," bas ni akn henti sendiri kat greenwood ke kita kena tekan loceng?". Farhan pun balas yang dia tak tahu. Lepas tu, mulala naik cuak. Aku kat mana ni?? Nasib baik ada sorang tu tekan loceng, jadi aku pun turunla terus. Xde idea pun tempat tu kat mana, yang penting kena turun. Bila dah jadi macam tu, aku pun tanpa ragu2 terus cari teksi. Bila dah dapat naik rasa lega. Biarlah mahal pun. Lepas tu, cakapla kat pak cik teksi nak pergi lrt putra.

Bila dah sampai, aku tengok keadaan sekeliling. "Rasa2 tempat ni macam familiar, tapi kenapa rasa macam bukan putra je??" Lepas tu, tengokla kat sign box, rupa2nya kat situ taman melati!! Lagi sekali terkena. Pak cik ni...ummpphh..

Lepas tu, terus beli tiket pergi putra. Masa naik escalator tu, baru terfikir. Kenapa aku beli tiket g putra plak?? Sepatutnya xpayahla, sebab kalau dari putra pun, tren akan lalu balik kat cni.. Apadaa... Tersengih lagi sorang2..Pastu pikir balik, xpelah, takut nanti naik xsama tren plak.. sabar je..

Last sekali, dapatla jumpa farhan kat putra. Tp xcerita la plak kat dia yg tersesat sampai kat Taman Melati. Malu. Senyap sudahla haha. Ada banyak lagi cerita yang berlaku lepas tu, tp xpayahla cerita. Agak kelakarla, dengan cerita finaz terblackout musolla la, dan macam2 lagi..haha.. Xpela, pengalaman.. Biasala hidup, ada pahit manisnya.

Pengajaran kat sini: Lain kali, kita kena alert dengan apa yang ada kat sekeliling kita. Jangan main redah je. Fikir dulu apa2 sebelum buat. Kalau x, nanti menyesal. Dalam keadaan macamku, duit dan masa pun membazir.. Tp xpelah, ujian tu.. Jadi, kita kenalah banyak2 bersabar.

Walalhualam.

Wednesday, November 25, 2009

Pengalaman di hospital

Pengalaman semasa menjaga nenekku di hospital minggu lepas, banyak buat aku berfikir. Lebih dua minggu nenekku ditahan, sebab tulang tangan dia patah dan pecah. Jadi, kami anak-beranaknya pun bergilir2 jaga dia tiap2 hari. Sekarang, Alhamdulillah dia dah dapat pulang ke rumah.

Semasa di sana, ramai pesakit aku dah jumpa. Disebabkan nenekku ditempatkan di wad ortopedik, jadi pesakit2 berkaitan dengan tulang sahajalah aku jumpa. Lepas selesai uruskan nenekku, aku pergi berbual dengan diorang. Kalau x pun, jalan2 je. Dan macam2 cerita aku dengar dan lihat.

Pesakit 1: Berumur 29 tahun. Tak kahwin lagi. Manis orangnya. Sampai sekarang dia ditahan di wad dan terpaksa bercuti dari kerja selama setahun. Kakinya sakit apa ntah, aku pun xpasti. Tapi mengikut ceritanya, benda ni baru je menyerang. Bila ingat kembali, dy pernah accident sikit masa kecil. Tapi effect dy sekarang baru nampak.

Pesakit 2: Mak cik. Lingkungan 50-an. Sakit stroke. Ibu tunggal dan mempunyai anak tunggal. Anak perempuan dia baru saja berumur 13 tahun. Tak bersekolah. Tiap2 hari anak dialah yang jaga dia. Tiap2 hari tanpa jemu dia jaga mak dia, mandikan, suapkan nasi dan macam2 lagi. Tak mengeluh sikit pun, malah selalu juga beramah mesra dengan orang lain. Bagus kan?? Kalu kita, macam mana? Boleh tak jadi macam dia?Cuba bayangkan, masa kita di tingkatan 1, apa kita dah buat?

Pesakit 3: Sakit stroke jugak kalau tak silap. Umur pun lebih kurang mak cik tadi. Tak boleh bergerak langsung. Tiap2 malam anak lelaki dan suami dia yang jaga. Mujurlah anak dia dah besar. Tapi cuba tengok di sini, anak LELAKI yang jaga ibu. Baguskan, dan memang WAJIB pun ke atasnya.

Pesakit 4: Seorang cikgu, berumur 47 tahun. Cina. Pesakit kanser. Katanya, bulan ni baru dia tahu yang dy menghidap penyakit kanser. Sebelum ni, dia xada langsung penyakit. Bila dia ada rasa sakit2 kaki nak jalan, baru dia cek dengan doktor. Lepas tu, dia dapt tahu yang dia ada sakit kanser kaki. Dan sekarng ni dah merebak dekat paru2 dan naik ke otak. Tahap ketiga. Cepat betul. Kami yang dengar pun terkejut. Tapi dia rilek je. Nampak mcam x sakit dan x mengeluh langsung. Malah katanya, dah nak kena sakit, nak buat macam mana?? Kena redhalah.Kena terima. Xkira sape pun, kalau dah nak kena tu, kena jugaklah. Hah, terkejut jugak aku dengar dia kata macam tu. Aku cuma mengiyakan saja. Terdetik jugak di hati, alangkah bagusnya kalu dia ni peluk agama Islam. Kan lebih baik, dan alangkah untungnya dia. . Kemudian, ramai juga doktor yang rekemenkan dia supaya buat kemoterapi. Tapi banyak kali dia menolak, sebab katanya nak buat apa?? Kalau buat pun, xkan sembuh jugak. Sama je kalau buat @pun tak. Semua orang akan mati jugak akhirnya. Cikgu ni cuma setuju nak buar radiografi di otak dulu, di samping makan supplement. Pasal kemo, dia akan fikirkan balik.

Pendapatku

Cuba kita lihat balik pesakit2 ni, dan perhatikan apa yang diorang dah buat. Bagus kan mereka?? Aku amat tertarik sekali dengan cerita cikgu cina dan anak lelaki yang setia menjaga ibunya. Tentang kisah anak lelaki tu, suka aku tegaskan tentang tanggungjawab seorang anak terhadap orang tuanya. Seorang anak memang WAJIB menjaga ibu dan bapa mereka xkira bila sihat ataupun sakit. Biasanya bila sihat, ramai anak2 akn berbakti kepada ibu bapa. Bila raya, ramai akan berkumpul . Tapi bila salah seorang sakit, ramai yang lari. Mulalah bergaduh pasal giliran nak menjaga. Kenapa perlu bergaduh?? Jijik ke dengan mereka?? Apa, mereka dah buat salah ke? X kan. Cuba kita ingat dan bayangkan balik semasa kita kecil, mereka jaga kita dengan teliti. Kalau sakit, sampai tak tidur malam. Kalau anaknya 12 orang, semua dia x abaikan kan?? Jadi sekarang, kenapa susah sangat orang nak balas balik? Tak senang hati aku kalu ada yang bergaduh pasal ni. Dari cerita yang pernah aku dengar dan lihat, bila si ibu sakit, anak lelaki terus serahkan kepada adik-beradik perempuannya untuk jaga ibu. Alasannya, xkan orang lelaki nak jaga perempuan?? Kan aurat? Dan begitu jugakla sebaliknya bila si ayah sakit. Anak lelaki yang jaga. Kenapa jadi macam ni? Sepatutnya dalam hal ni, semua patut lakukan peranan masing2. Xpatut bezakan antara lelaki dan perempuan. Ya, memang pada asalnya LELAKI xlepas dari tanggungjawab dia. Bila kahwin pun, dia wajib jaga ibu bapa selain dari isteri dan anak2nya. Perempuan pulak, dia kena ikut suami pula. Tak wajib baginya, tapi dia harus jagalah jugak kan, sebab dah jadi anak kan.

Pasal cikgu tu pulak, kagum sekali aku dengar ayat2 dia. Lagi sekali aku amat berharap jika dia masuk Islam. Cuba bandingkan dengan kita, bila kita ditimpa musibah, apa kita buat?? Kita terima dengan rela hati ke? Mesti mula2 mengeluh dan rasa xpuas hati. Xramai seperti cikgu ni. Dia boleh cakap, ada hikmah di sebalik semua, sedangkan benda ni dia pikir dengan sendiri. Kita pula, memang dah tau pasal ni, tapi xyakin pula. Lagi satu, pasal kanser pula. Hati-hatilah, sebab dia akn menyerang sesiapa saja x kira usia, walaupun keturunan kita xada. Sebagai contoh, cikgu tadi dan juga sepupuku. Sepupuku, yang sepatutnya ambil spm tahun ni, terpaksa tangguhkan sebab mengidap kanser tulang. Kasihan dia, lepas buat kemo, semakin hari semakin kurus dan botak. Apapun yang penting, jagalah pemakanan kita. Hindari makanan2 segera. Dan banyak2kan insafi diri.

Wallahualam.

Sunday, November 15, 2009

Senam ruhuljadid

video


Sebagaimana yang kita tahu sekarang poco-poco dah xboleh digunakan, mari kita cuba senaman ni pulak. Buat pagi2, InsyaAllah akan lebih bertenaga.
Sememangnya hidup ini banyak dugaan dan cabaran. Life is not as easy as we think. Moga2 kita dapat teruskan aktiviti2 harian selepas dapat semangat baru (ruhuljadid) dari senaman ni.

Thursday, November 12, 2009

Lemah

Hari ni semangat aku jadi lemah. Lemah yang teramat. Sebabnya macam2 benda yang terjadi minggu ni. Aku tak tahu nak buat macam mana. Mula2 aku sabar. Tapi, entahla.. Ya Allah, tolong Ya Allah.. Kuatkan semangat aku.. Hari ni bertambah satu lagi berita buruk. Ya Allah, mudahkanlah segala urusanku.. Aku tahu ni semua ujian dariMu..

Wednesday, November 4, 2009

Aku dan perubahanku.

Di sekolah dulu, aku boleh dikatakan aktif dalam persatuan juga walaupun tidaklah sekuat mana pun. Tambahan pula, aku tinggal di asrama. Jadi, agak ramai ustaz yang mengenaliku dan aku pun agak rapat dengan mereka. Sewaktu di sekolahku dulu, aku rasa amat gembira sekali. Sebabnya saban hari aku tinggal bersama kawan2, ada ceramah agama yang xperlu aku cari sendiri, dan etika pakaiannya yang buatku rasa selamat. Ye, memang pakai tudung bulat ni lagi senang dan rasa selamat. Dan aku tidak mempunyai seorang pun kawan lelaki waktu itu. Tidak ada seorang pun.Sampaikan kalau pergi kedai nak beli sesuatu, aku rasa agak segan nak bercakap dgn golongan adam ini.

Tapi itu semua cerita dulu. Sekarang dah lain. Sekarang ni aku dah melangkah ke alam universiti. Suasana belajar yang bercampur lelaki dan perempuan. Masih ku ingat lagi, waktu mula2 daftar masuk ke Uia. Kali pertama melangkah ke kelas pertama, aku berasa lain macam sangat. Sebabnya kelas itu bercampur dengan lelaki. Mungkin orang lain xfaham apa masalahnya, tp xpelah. Biar aku sahaja yang memahaminya. Mungkin ada sesetengah pihak yang pernah berada di tempatku, akan memahaminya. Bukan nak kata kami anti lelaki, tapi kami xbiasa dengan keadaan sebegitu.Bulan2 terawal aku belajar di sana, bukanlah perkara yang amat aku suka. Sebab sikit2 mesti ada group work bersama lelaki. Aku pula jadi agak pendiam waktu itu. Sampaikan budak2 lelaki di kelasku memanggilku dengan gelaran lain, bukan dengan nama sebenar sebab diorang tak tahu nama sebenar. Tp xpelah, aku tidak kisah sangat sebab maksud nama itu agak elok juga. Lagi satu, waktu meeting. Aku pun asyik diam je. Kalau ada ape2 aku nk cadangkan, aku xberitahu depan2. Aku beritahu orang atas aku(perempuan). Sebelum meeting pulak, atau jika ade sape2 ckp nk jumpa (atas urusan kerja), aku terus jadi berdebar walaupun ajak kawan teman. (ni debar sebab xbiasa k).

Makin lama aku fikir, aku rasa xpatut aku jadi begini, terus diam je bila ada lelaki. Sebabnya aku xakan dapat lari dari semua ni. Semua benda akan melibatkan semua pihak tambah2 lagi waktu bekerja kelak. So, lama2 aku biasakan diri dengan diorang. Kalau diorang tanya apa2, tegur ke, aku jawab. Kalau aku xjawab, takut mereka pulak akan fikir budak sekolah agama ni macam2. Jadi, lama2 perasaan berdebar, takut semua tu terus hilang. Adakah aku gembira dengan semua benda ni? Ye, pada mulanya. Sebab aku dah rasa selesa kerja dengan mereka. Dalam kelas pun, ada juga ketika waktu aku menyampuk. Dalam meeting pun sama. Kalau ada apa2 yang xpuas hati, aku terus bagi cadangan. Kadang2 siap perli pun ada. ( Maafla ye kepada sesiapa yang pernah bekerja denganku, hatinya terasa ke apa. Hehe.. ).Tapi sekarang, bila aku fikir balik, aku rasa x gembira. Sebabnya, aku rasa perangaiku dah mula berubah kearah yang tidak baik. Memangla orang kata kalu kita pandai jaga batasannya apa salahnya. Tapi sejauh mana kita pandai menjaganya?? Adakah tiap2 waktu kita sedar apa yang kita lakukan??

Aku pun masih ingat lagi sewaktu mula2 masuk dulu, seorang kawanku ada bercerita yang dia waktu itu mempunyai 3 orang pakwe dalam satu masa. Mak aih… terkejut gila aku dengar. Boleh pulak dia. Dan ada juga jenis kawan2ku yang solatnya xcukup. Walaupun ni benda biasa, tapi bagi aku ia perkara besar dan serius. Sebab kawan2 ku dulu xalami benda sebegini. Bila dah tengok depan mata barulah terkajut. So, adalah jugak aku ikhtiar cari cara xnak biarkan kawan2ku terus hanyut. Tapi kesannya hanyalah sedikit. Aku xkisah sebab sekurang2nya aku dah cuba. Tapi sekarang dah bermacam2 cerita aku dah dengar sampai boleh dikatakan kalis dengannya. Aku pun sendiri xkuat untuk melawannya. Sedih sekali, sekarang aku dah jadi amat lemah. Bila dah majoriti ramai kawan2ku macam 2, aku pula macam mana??Mungkin sekarang tidak lagi, tapi masa akan datang, macam mana?? Naudzubillah..

Adakah tindakan dan sikap aku sekarang betul?? Boleh sesiapa bagi komen?? Aku buntu sekarang.

Aku dan pendirianku.

2,3 hari lepas, aku pergi ke sekolah lamaku. Niat yang utama nak ambil sijil spm ku yang x seberapa menarik. Sambil2 tu lawat kawasan sekolahku yang semakin lama semakin banyak perubahannya. Tapi sekejap saja, lebih kurang sepuluh minit. Siap je ambil sijil, aku terus ke luar pagar mencari adikku. Aku tidak tahu kenapa, tapi hatiku rasa xselesa nk singgah lama2 di sekolah ku itu, Sebab takut jumpa mana2 ustaz yang mengenaliku. Haha, mungkin orang akan berasa hairan, apasal aku nak lari dari ustaz lak?? Apa yang nak ditakutkan? Kalau orang lain, diorang sengaja cari ustaz ustazah.

Tidak mengapala bagi orang lain nak fikir apa pun. Tp aku punya alasanku tersendiri. Mungkin ada yang akan gelak bila aku katakan sebabnya nanti, tapi padaku tidak. Ianya merupakan satu perkara yang besar. Nak tahu sebab apa?? Sebabnya adalah tudung yang aku pakai. Bagi sesiapa yang mengenali sekolah Maahad Muhammadi (P) Kota Bharu, tahulah mereka bagaimana pakaian yang selalu dipakai oleh pelajarnya , iaitu tudung bulat bersama baju kurung @ jubah. Jadi, apa kaitannya dengan tudung yang aku pakai?? Aku pakai tudung bawal ke? Oh tidak..tudung itu, tidak ku pakai. Yang ku pakai sekarang adalah tudung tiga segi berbidang besar sedikit. Ada bidang 50,55 dan 60. So, apa masalahnya?? Salahkah aku pakai tudung tu??

Ada masalahnya sebenarnya, dan ianya adalah dua benda yang berbeza pabila dipandang oleh kami. Tambahan pula, aku agak rapat dengan ustaz2. Jadi, jika diorang terserempak denganku, aku jadi segan. Benda ni dapat diketahui oleh pandangan mereka. Walaupun mereka tidak ada kata apa2(sebab tidak ada salahnya), aku dapat rasakan yang mereka mesti rasa agak kecewa pabila anak2 muridnya berubah imej. Alangkah lebih baik jika kami semua mengekalkan imej2 kami yang terdahulu. Tapi apakan daya, setiap orang ada alasannya tersendiri. Bagiku pula, aku berpakaian sebegini oleh kerana aku memikirkan akan kerjayaku kelak. Seterusnya, keadaan familiku. Aku rasa tidak perlu nak ulas lebih2. Faham2 je la. Apa yang pasti, aku dengan pendirianku. Setakat ini, aku adalah diriku yang sebenarnya. Dan aku berharap agar satu hari nanti, jika ada peluang, aku akan berubah kearah yang lebih baik.

Tudung

Teringat satu ketika mana aku hadiri jamuan hari raya. Waktu itu, adalah beberapa orang yang datang awal. Tiba2, terjadilah perbincangan mengenai isu tudung. Nak dijadikan cerita, ada seorang hamba Allah ( lelaki ) tanya aku dan 2, 3 orang kawan aku ( perempuan ), “Eh nk tanya, kenapa la orang perempuan ni susah sangat nak pakai tudung labuh??”

Amboi soalan… straight to the point.. Punyala terkejut kitorang dengar soalan tu. Mujurla waktu tu kami pakai pakaian yang mengikuti syarat. Dan dia tidaklah nak tujukan soalan tu kepada kitorang. Cuma mahu mencari sebab sahaja. Mula2 kami agak terkedu seketika sebelum jawab soalan itu. Xtau nak cakap macam mana. Lepas itu kami pun jawab, sebenarnya benda ni depends on every individual. Xreti nak ulas panjang2, tapi setiap orang tu berbeza. Ada yang tahu sangat pasal hukum ni, tp buat xtahu. Ada yang tahu dan ada rasa nak berubah, tapi rasa dirinya belum bersedia lagi. Nak berubah perlahan2, bukan drastik. Ada jugak yang tak mahu pakai sebab takut orang pandang slack, @ pakwe lari. Ada yang nak pakai, tapi keadaan sekeliling yang memaksa dia supaya xpakai.

Manusia ni macam2. Kita x boleh nak expect orang ni macam ni, orang tu macam tu. Bukanlah niat diri ini nak memihak kepada pihak yang tidak bertudung labuh, tapi sedang cuba memahami keadaan diorang. Ramai dari kalangan mereka perlukan bimbingan, bukan teguran yang pedih. Dan bimbingan tu banyak cara, xsemua cara mereka boleh terima. Yang menjadi masalahnya kat sini, kaum lelaki. Memangla orang kata semua lelaki nak yang terbaik buat mereka. Tapi, cubalah faham keadaan perempuan dahulu. Memang agak susah nak faham, dan mereka xkan faham. Sebab lelaki dan perempuan lain. Perangai pun berbeza. Ramai juga yang merungut pasal ni. Nak buat camna , perempuan pun susah nak faham lelaki. Lelaki ambil semua benda mudah je. Betul x??

Aku yakin, ramai perempuan juga nakkan yang terbaik buat diri mereka, tapi belum tiba masanya lagi. Dan mereka amat perlukan seseorang yang dapat membimbing mereka. Buat pengetahuan lelaki2 semua, perempuan ni amat sensitif. (Ayat ni juga kami dah pesan kat budak lelaki td). Sekali orang lelaki tegur, sampai bila2 dy akan ingat dan berasa malu. Bila dy rasa malu, dy xkan berubah. Makinlah dy nak buat. Kalau kawan perempuan sendiri tegur pun xmenjadi. Kadang2 aku sendiri pun xfaham ngan perangai perempuan ni. Lelaki boleh nak tegur, tp dengan cara elok lah. Bukan straight 2 da point. Sebagai contoh, jika si A ada yang tak kena dengan perangai @ pemakaiannya, lelaki boleh tegur si A melalui kawan si A. ( ada org tghla ). Cara ni, perempuan boleh terima teguran lelaki. Dan ada bermacam2 lagi cara, jadi bergantung pada setiap orang nak fikir dan guna.

p/s: Maafla tetiba rasa nak pos pasal ni

Friday, October 16, 2009

Cerita Hari Ini

Semalam, tika aku sedang mengemas beg utk dibawa pulang, aku dikejutkan dengan berita tentang nenekku dikejarkan ke hospital. Kbtulan malam smlm, sepatutnya aku dan adikku balik ke rumah kami. Tapi, maak cik ku suruh batalkan sebab nk pergi tengok nenek kat hospital. Kebetulan juga, minggu ni atuk dan nenekku datang ke kl tidur bergilir2 kat rumah anak2 dy. Dan semalam pun patut diorang balik kampung.Tp xjd.

Petang semalam, nenek(tok mek) jatuh tangga kat rumah p.cik aku sorang lagi. Masa tu dy nak naik tangga. Tetiba dy jatuh tergelincir dan terus pengsan. Banyak darah mengalir. Mak cik ku (kat sini) pe lagi,terus bawak kitorang pergi nilai jumpe tok mek.

Agak jauh jalan dari gombak ke nilai. Dalam perjalanan, pak cik ku yg sorang lg ckp tok mek sepatutnya kena tahan kat wad sebab darah dy naik sampai paras 200. agak tinggi tu, tp dy sedar waktu tu. Agak kuat nenekku. Tp oleh sebab isteri pak cik ku tu doktor, tok mek pun xjd la masuk wad. Boleh bawak balik ke rumah.

Sampai je kat rumah pak cik, Kitorang pun pergi terus kat tok mek. Kesian sangat tengok dy, sebab dy nmpak sgt lemah. xlarat nak bangun langsung, orang lain kena papah dy. Lgpun dy dah tua. Tp nasib baik masa tu dy dah nampak ok.

Selang setengah jam lepas tu, tok mek ckp dy nak pergi tandas. So, aku papahla dy bangun. Tp, belum sempat dy bangun, dy dah pun habis ter******* kat situ. Itupun, dy sndiri xperasan. Mak cik ku yg ckp. Biasala waktu2 camni, semua boleh jd. Lepas tu, kedua2 mak cik ku bawak dy pergi tandas. Dua2 tolong dy basuh, tp yg paling aku respect, m.cik ku yg doktor tu. Petang sebelum tok mek jatuh pun, du dah siap mandikan semua. Kbtulan hari tu pun tok mek kena cirit birit. Kalau diikutkan, dy ni cuma menantu.Kalau anak sendiri tu lainlah. Tp dy bleh buat semua. Kalau aku sndiri, xtaulah camne. Ala lgpun, tiap2 hr kerja dy mcm tu lah. Kalau x, xjd lah dy doktor kan.

Mulai skrg, tok mek kena pakai pampers. Memang sebelum ni pun dy dah lemah, lepas tu bila jd benda camni, lg la lemah. Aku sndri, xtau la plak bleh balik ble.. Tiap kali nak balik, ade je hal berlaku. Xpe, maybe semua tu ada hikmahnya..Hari ni, tokmek dan tok ayh duk rmh m.cikku skrang(same tempat ngan aku duduk, gombak).Lps ni, tinggal tanggungjawab kat m.cikku menjaganya sblm diorang balik ahd ni. Dan aku pun xlepas gak,sebab aku ni cucunya. Dah memang aku kena praktik dr skrg. Kalau x, smpai bila pun aku xmerasa. xkan nak biarkan je. Perasaan g*** aku kna buang jauh2.

Bila difikirkan balik, selalunya macam ni lah keadaan orang tua. Akan kembali seperti budak kecil bila terkena pada masanya. Bila berlaku keadaan macam ni, kita yg muda ni harus berfikiran waras. Tidak boleh mengeluh,merungut.. Sebab yg menjadi mangsanya ada pertalian darah dengan kita. Apatah lagi kalau orang lain. Kalau masa kita kita kecik, dorang bleh jaga kita dgn baik, xkan masa dorang tua kita xleh jaga?? Memang ada perbezaannya, tp dy berkisar tentang benda yang sama. Masa ni lah Allah nk uji kita. Jika kita xjalankan tanggungjawab kita, perkara yg sama akn berlaku kat kita bila kita tua nanti. Anak kita pun akan buat benda yg sama.

Buat masa skrg, aku akn cuba tolong mak cik ku, buat setakat mana yang aku mampu. Lgpun sekarang ni cuti. Bukan wat pape pun. Buat tok mek, didoakan agar tok mek cpt2 sembuh. Buat orang lain, aku nasihatkan kepada semua da diriku sndiri, ble berlaku bnda camni, jgn kita lari. Jika tidak, kita akan menyesal pabila org yg kita syg sudah pergi.. Cuba balas balik perbuatan mereka, kerana selama ni mereka dah menjaga kita dengan baik. Jangan biakan nasi menjadi bubur..

Wassalam..

Wednesday, October 14, 2009

Balik Kampung

Minggu lepas (lebih kurang seminggu), cenfos da start cuti. Lepas tu, macam biasala ramai ble da abes exam, tros je balik. Masa 2, aku hbis xam 5hb. Tp aku xtros balik sbb sem ni is my last sem (insyaAllah), so aku kena balik rumah m.cik kat Gombak dulu hntar smua brg2ku di sana. Kbtulan adikku pun berada di last sem yg same dgnku, so barang2 pon jd lah banyak kna bawak balik.

Itupun kitorang xp terus, kitorang p keesokannya. Banyak betul barang aku. Aku sndri pon xde idea dr mana datangnya semua brg2 tu. Ah, lantak dial ah.. Haa, ckp psl balik kampong plak, act mse tu xbeli pon lg tket. Ntah kenapa, tp sampai skrg pun aku xbalik2 kmpung lg. Bila nk bli tket jek, mesti ada hal nk wat. Isy3.. Asalnya, kitorang nak duk rumah cik ning (m.cik) semalaman je. Esokannya nk balik. Tp sebab ada hal, terpaksa tangguh sampai sabtu. Tp kitorang pun x kisah, sbb kat sni ada tenet. Kalo balik umah, xdek. Hahaha.

Bila tiba hari sabtu, aku dan adikku pergi lowyat sbb dy ckp nk terminate broadband dy. Tp smpi kat sne, dy lupa nk bwk lak. Aduiyh.. Tangguh plak nk pergi balik esoknya. Tp xjd dan mlm keesokannya pun xjd balik lg sebab atuk dan nenekku dtg kl. Jadi m.cik aku xjd la hantar aku pulang.. Kitorang xkisahpun kalau xbalik lg, sbb tiket pun xbeli lagi dan kalau duk rumah pun xde nak wat pape.

Hari Isnin plak, m.cikku pun ckp dy xboleh nk hantar kitorang sebab dy nk hntar atuk & nenekku pedi rumah m.cik sorang lg..So, terpaksa la kami tunngu lg.. Cerita hari selasa plak, kitorang pergi beli tiket. Mula2 decide nk balik mlm tu jugak, tp adikku plak ckp balik esok la, sebab alasannya xnak duk belakang. Pulak dah.. Sebenarnya rasa takut menyusahkan kat m.cik sebab duk lama kat rumah dy, tp xpelah sebab dy pun xkisah pun. Lgpun best gak duk rumah dy. Internet pun dapat. Hehe.

Last skali, beli la tiket utk mlm esok (mlm ni). Jadi mlm ni kami akn bertolak pulang ke kampong halaman. Agak lama jugak cuti, sebelum kami berdua msuk Gombak bulan 12. Sekarang, aku tengah merancang apa nk dibuat masa cuti ni.Harap2 benda berfaedahla. Kalau difikirkan balik, agak kelakar sebab kitorang asyik tangguh tarikh nak balik. Xtau kenapa, dan kami pun xberapa kisah sangat. Pelik kan?? Xmacam orang lain. Habis periksa je, trus balik. Xpelah, lain orang, lain lah cerita hidupnya. Yang penting, semua bahagia.

Oklah, sampai disini. Wassalam.

Friday, October 2, 2009

malas

sekarang ni aku rasa malas nak update blog. nape ah?? xtau nak letak ape.

Thursday, September 24, 2009

Hati2.. jangan tertukar dgn nama syaitan..

Dalam setiap bacaan Al-Quran, kita harus turuti setiap sebutan dan tajwidnya dgn betul.. Kalau tidak, maksudnya akan jadi lain. Ha, jangan main2 bahasa arab ni..

Sebagai contoh, dalam surah Al-Fatihah, jika kita silap sebut, ada 10 nama syaitan dlmnya.
Tapi, yang dapatku tulis kat sini cuma 7. Yg lg 3 xingat sangat.

Antara nama2 syaitan:
1. Du li lah >> sepatutnya Dulillah
2. Rabil >> sepatutnya Rabbil
3. Iya (maksudnya matahari) >> sepatutnya Iyya
4. Kannak >> sepatutnya Kanak
5. Kannas >> sepatutnya Kanas
6. Dho lin >> sepatutnya Dhollin
7. Amin >> apabila tidak dibaca mengikut harakatnya. Sepatutnya 'A'= 2 harakat, dan 'Min'=3 harakat..

Diharap semua dapat ambil iktibar darinya.
Wallahua'lam.

Wednesday, September 9, 2009

Projek ~ Kebuntuan yang Teramat

Hari ni aku rasa down sgt2.. Pg td rasa cam nak nangis jek.. Sebabnya hari ni grup aku kena present projek programming aku. Tp bleh dikatakan 5 to 10% je siap.. Sedih sekali.. Bukan kami x buat, tp masalahnya xsiap. Kalo tido malam pun xkan siap. Amat buntu. Susah sangat2 projek 2. Memang kena kritikal thinking la. Walaupun tajuknya nampak menarik dan senang, tp sebenarnya mmg memerlukan kesabaran n wat dgn teliti. Aku kena create "word search creator" game. Ala, macam crossword puzzle tu..

Nak wat program ni kena wat step-by-step dan condition dy amat terperinci. Bila run dapat byk error, sabar je la. Banyak hari da wat, tp nak settlekan 1st stage pun xjd2. Ada je masalah masa letak huruf dlm table. Cuma yang buat aku sedikit terkilannya, sepatutnya semua orang dalam grup bg krjasama(certain2 time), tp bila ada yg xbg mmg kami xdpat buat. Yela, mane ckup 2 kepala je nak pkr benda ni.

Nasib baik pg td miss suh present jek ape yg ade.. Coding bleh anta esok, tu pun kalo siap ler~ Mmg sket je yg dpt dipresentkan.. 1 grup lain yg kena same tajuk dgn kitorang, xsiap gak.
Tp 1 grup lg da siap. Amat terror. Mmg tabik la kat dak laki bab ni.. Bagus3.

Ptg td, miss ajk p jumpe dy smbung prjek ni. Lama gak duk situ, dr kul 3 sampai kul 6. Sebelum aku p iftor perdana. Kesian gak kat miss, dy pun nmpak kena byk pkir nk tlg kitorang. Susah nak siapkan. Ptg td seb baik la ats pertolongan miss dapat siapkan 1st stage (miss mmg baik). Lama betul amik mase. Tu pun, kena baiki lg sket2. Cuma sekarang ni, aku kena berusaha lg utk habiskan mlm ni gak projek ni. Harap2 sempat. Bila da siap, barula lega.

Kesian blog ni, jd tempat aku luahkan hati. Tp xpelah, dy bukannya ada perasaan pun. At least, release la sket tension aku. Mmg life is not so easy. Nak wat game yg simple pun not so easy. Nampak je senang. No wonder la ada sorang senior tu dapat RM40000 bila dapat create 1 flash game. Dy amik mase 6 bulan nak siapkan benda tu. Baru skang aku paham kenapa la dy dpt banyak sgt duit.

K, sampai di sini saje. Wassalam.

Sunday, September 6, 2009

Poco-poco

Sahabat, tahukah shbt sekalian bahawa tarian poco-poco berasal daripada upacara ritual kristian filipina? Dan stepnya menyerupai tanda salib. Berbanyaklah kita bertaubat kepada Allah, sungguh dan benar, banyak jarum2 kristian & yahudi di sekeliling kita. Sabda rasulullah S.A.W, sampaikanlah walau sepotong ayat..

Saturday, August 22, 2009

Ahlan Ya Ramadhan..

Tahun ni, 1 Ramadhan bersamaan dengan 22 Ogos 2009, hari Sabtu.. Bermula la puasa semua umat Islam.. Ada yang dapat berbuka dengan keluarga, ada jugak yang xdapat berbuka dengan keluarga, dengan teman2 sahaja.. Bila tibanya bulan puasa, teringat kisah zaman nabi.. Zaman nabi dulu, bila tiba bulan puasa, baginda dan para sahabat rasa amat gembira xsabar nak sambut.. Bila raya dah dekat, semua rasa sedih sebab bulan puasa yang penuh barakah dah nak pergi meninggalkan mereka..

Tapi zaman kita sekarang pulak berlainan. Terbalik. Bila bulan puasa dah dekat, ramai mengeluh (walaupun segelintir tidak).. Tv & radio pun mulala nak wat iklan raya walaupun lambat lg. Bila da dekat raya, semua hepi.. Yela, xkena puasa dah kan.. Baju raya lak, ada yang dah siapkan awal tahun lagi.. Banyak pasang lak tu.. Isy3..
Xpelah, apapun semua ni bergantung atas niat orang tu sendiri.. Cuma teringin nak pesan kat sini, bagi siapa2 yang ada keuzuran yang menghalangnya daripada puasa, jangan lupa lak nak ganti. Ingat, puasa tu wajib. Jangan amik remeh benda ni. Aku rasa pantang sangat kat orang yang wat sambil lewa je. Kalau xsempat ganti, kena ganti lagi n bayar fidyah. Kalau da tau, tp xwat gak xtaula nak cakap pe.

K lah, sambung balik pasal td, bila tibanya bulan puasa, sms pun mula masuk..
>> Bila anak bulan dah menangis, mak cik wat baju tersenyum2, harga tepung dan telur naik, mak sibuk merengek nak perabot baru dan iklan Yusuf Taiyoob berkumandang, itu tandanya bulan puasa dah dekat. Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.. 

>> كل عام وأنت بخير.. أهلا يا رمضان..
Marilah kita sama2 bertaubat, semoga Allah mengampuni kita.. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun & Maha pedih azabnya..d’_’b
>> AHAD cari ISNIN, na k tanya nampak x SELASA Agar ingatkan RABU bagitahu KHAMIS supaya xlupe msj kat JUMAAT yg SABTU dah puasa!! Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.. luv u fillah..
>> Bulan Ramadhan Bulan Mulia, sentiasa dinanti hmba bertqwa, maaf dipinta drpd ana, Insan yang banyak melakukan dosa. Say welcome to ramadhan say gudbye to syaitan.
>> Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan "Ya Allah abaikanlah puasa umat NAbi Muhammad jika apabila sebelum memasuki bulan RAmadhan dia tidak melakukan 3 perkara:
1. Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada ke2 orang tuanya.
2. Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri.
3. Tidak bermaafan terlebih dahulu dgn org2 sekitarnya". Maka rasulullah pun ucapkan Amin3x.
>> Jangan lupa renew Lesen Mulut, servis hati, kawal kadar pencemaran mata % telinga, pelihara enjin perut, tax minda & cukai kesabaran. Anda mungkin salah seorang pemenang Anugerah MAlam Lailatul Qadar 1430. Jom perbanyakkan Ibadah & Beramal pada Ramadhan ini.. Tuah anda sape yang tahu..! Amin. Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak.
>> SAban tahun ramadhan bertandang dan pergi, mengetuk pintu hati, masuk tanpa disedari oleh hamba yang lupa diri, berakhirnya ia menjadi tangis buat si pengejar ukhrawi, kerana belum pasti, masihkah bernafas untuk bertemunya lagi.
>> Ketenangan ada dalam iman, bahagia ada dalam redha, sihat ada dalam solat, damai ada dalam zikhrullah, manfaatkanlkah bulan mulia yg tiba.. I'Allah pahala akan berganda. Slm ramadhan u shbt2. Ampun maaf dpinta. Moga Ramadhan kali ini penuh makna buatmu..

Dahla, penat da nak taip. Apapun, selamat menyambut ramadhan semua. Moga2 ramadhan kali ni lebih bermakna dari tahun lepas. Cuba kejar sebanyak mugkin pahala. Azamku kali ni, dapat habiskan Quran 30 juzuk dan dapat jumpa dengan malam lailatul Qadar di samping dapat smayang terawih tiap2 hari.. Amin..Ok, wassalam.

Malam.. Appreciation Night..


Malam tu amat best sekali. Memang best. Sebab malam tu fscc wat malam appreciation night utk kami, para komiti taaruf week. Xtaula nak cakap macam mana, sebab dapat jumpa balik dak2 ni. Aku dalam grup prep & tech. Malam tu, dapat jumpa balik semua orang yang da lama xjumpa. Terutama dak2 nilai. Lama sungguh xjumpa. Budak pj pun. Nama je aku duk pj, tp susah gak nak jumpa dak2 yang duk pj nih. Malam tu, ada tayangan short video, dinner n dapat cenderamata. Memang seronok walaupun sekejap je. Teringat kembali zaman bekerja dulu2.. Wah, rindunya korang..!

Lagi gambar.. Kitorang wat theme biru.. Tp yg xtahannya ada yang cakap, patutla warna biru, “IP”.. Isy, kebetulan je la..

Prep Tech..macho! (utk dak laki laa)


Friday, August 14, 2009

Memoriku di Ulu Yam

Ahad lalu, 9 hb Ogos PERDANA ada wat 1 rehlah dengan ahli2 kat Ulu Yam. Aku pun ikut sekali, ye la semestinya sebab aku jd salah sorang ajk. Personally, aku rasa sepanjang hari tu aku dapat banyak pengalaman yg xdpt ku lupakan bersama teman2. Pahit, manis, tawar, semua ada. Tp, 1st time aku rasa pengalamnku kali ni benar2 wat aku tertanya2 sampai skrg. Sebabnya, hari tu banyak betul ujian yang kitorang dapat dari awl sampai akhir. Boleh dikatakan setiap event ade je timbul problem. Tambah2 unit aku. Aku pun xtahu kenapa, tapi aku rasa aku kena lebih teruk dr pc. Hari tu aku pegang perhubungan & penempatan. ‘Partner’ aku lak xdapat hadir, tp xpelah aku xkisah sebab nak wat camne kan. Xde rezeki dy kot. Walaupun mulanya aku nampak kecik je tugas aku, tp masa kat sana baru aku rasa teramat berat sekali. Bukan tujuanku nak cerita semua masalah2 aku kat blog ni, tp saja2 buat tatapanku balik satu hari nanti. Bleh aku jadikannya sbg iktibar dan belajar dr kesilapan.

Ok, 1stly sebelum bertolak, aku kena bertolak lebih awal lg sebelum diorang semua. So, aku pun p lah naik kereta. Yang ikut sekali masa tu, aku, amirah, abdullah n ammar(tuan empunya kereta)..Pukul 7.55 pg, kami pun bertolak la. Sebelum sampai, aku cakap sampai kat sana benti kat p3. Sampai je, kami pun usyar2la tempat tu. Mula2 agak frust gak sebab tempat 2 x macam kitorang bayangkan. Terfikir gak, betul ke tempat kitorang benti ni?? Pas2, aku kluarkan hanset nak tepon ‘tuan empunya’ tempat ni. Tp banyak kali try, asyik xbleh. Kebetulan tempat tu no network coverage. Sebab lapar, kitorang pun makan la dulu kat warung. Tiba2, handsetku dpt signal. Cepat2 aku dail tuan dy, tp suara xjelas, akhirnya putus. Lps 2, try lg call ‘bos’ rehlah kitorang.Lg sekali xleh.Duk fikir2, makin dekat diorang nak sampai, makinlah “no netwok”. Masa duk makan2, kitorang tanyala m.cik kat situ betul ke situ tempat yang kitorang maksudkan. Sekali m.cik 2 cakap, cni p2 la dik, p3 kat ats lg..plak..terpaksa naik atas lg.

Banyak kali naik turun, akhirnya dapatla jumpa tempat yg sepatutnya. Sebetulnya, bukan p3, tp p2.5.macam2.Cepat2 kitorang masuk n cari dewan kitorang. Al-maklumlah, tuan dy lom sampai ag. So, kena masuk sndiri. Lps 2, kitorang pegi kat tempat mula2 kitorang sampai.Sebab expect diorang benti kat sana. Tepat jangkaan kitorang. Tgk2, diorang da sampai. Bas pun dah pegi. Lps 2, kitorang lak jd ‘tour guide’ diorang.Nasib baiik jln x jauh. Masa berbual ngan diorang, barula aku dapat tau yang diorang pun ade problem ngan bas mase otw.Drpd 2 bas, kena jd 1 bas campur laki pmpuan sbb bas 1 lg rosak.Kesian.

Mula2, stat aktiviti ngan modul. Sebab masa terpaksa dipendekkan, so gabungla time mandi ngan modul. Asalnya, plan yang lain. Tp ats sebab2 tertentu, kitorang wat mslmt bleh turun air waktu pg, n mslmin turun waktu ptg. Masa diorang wat modul, aku x turut serta sbb catering panggil aku pergi p2 uruskan air.Sbb sblm ni, aku yang wat panggilan nak wat tempahan tempat n air. Sampai kat sane, timbul satu masalah. M.cik xnak bagi kitorang beli air masak n air batu, alasannya sebab xcukup. Kalo nak jugak, harga kena bagi lg mahal la. Terkejutla aku, pdahal sblm ni aku dah call byk kali tuan punya kedai,wat deal. Sbb ada silap paham kot, timbulla benda ni.. Lepas ckap baik2, barula dapat.Bila da dapat, nak wat naik kat p2.5 lak 1 hal. Nak guna keta ammar wat naik, tuan dy da balik. Aduh..So, lpas 2, turunla nik, pak chu, hafizi,abdullah n fadzli nak angkat air 2 tong+air batu.Air 2, air bukit. Aku lak angkat 1 tong lg, yang ade air gula dan segala macam perkakas nak wat air..Berat gak woo~ angkat sorang2. Sepatutnya dgn aina, tp sblm 2 lg dy da naik atas sbb cr org, nak mntk tlg.So, bejalanla kitorang naik kat atas sambil bwk brg2. Kesian gak aku tgk dorang berlima, nak tlg pun xleh, pasal aku punya pun berat gak..

Sampai kat sane, semua nampak sakit pinggang..Kesian, tp lawak pun ade gak. Haha. Ha, lupa lak nak cite, sblm g tmpat catering, ada sorang wakil dr perhutanan datang kat tempat 2. Aku pun ckp la ngan dy, pasal aku incharge benda ni. Dy suruh aku tunjukkan bukti borang book dewan 2. Aik, aku pun trkejutla, pasal ‘tuan’ dy sblum ni xdek pun suruh aku isi borang ke ape. Dy ckp terus masuk je. Lg 1, dy tanye dah wat pembayaran ke blom. Aku ckp blum, sbb “tuan” dy xdpt dtg hari 2. Dy pun ckp, harga tempat tu RM100. Tambah lagi t’kejut aku.Sebab asalnya “tuan’ dy ckp RM20 je. Aku pun, ckp kat dy nak cancel tempat 2, biar kitorang p tmpat lain.Dy pun cpt2 cakap, xpelah korang amik tmpat ni RM20, ok? Nasib baik, aku pun ckp terima kasih byk2 n mintak maaf pasal hal ni. Dy pun pesan, lain kali kalo nk dtg lg tmpat ni, call dy.Cam2 la ceritanya.

Hr 2, sempat gak aku mandi wlupun mulanya xde niat. Lps diorang ajk, aku pun p la. Cuma masa 2 aku ngan mirah je lah. Yg lain dah mandi sblm 2. Masa duk dlm air, kat hujung tmpat 2 ade satu family duk lepak2. Agak ramaila gak. Pa.cik2 pun sama. Tp yg kitorang xpuas hatinya, 4,5 orang p.cik duk tgk2 kitorang. Xsedap hati btol mase 2.Lps 2, dy dtg dkt n bg ayam bakar. Aku pesan kat mirah, amik tp jgn makan. Nnt jd ape lak. Kitorang pun naik slow2, bila jauh dr tmpat 2, kitorang buang ayam 2.

Masa nak balik pun 1 hal, asalnya suh p.cik bas amik kul 3, tp sb b dy ada hal, dy ckp nak amik paling awal kul 5.30. Sebab rasa agak lewat, some brothers terus uruskan bas lain. Xtau la plak dorang carik bas lain. Actually mase 2, nak tepon p.cik bas asal (uia) pun agak susah, xdek line. Batery pun hampir2 habis. Msj je la kadang boleh. Agak desperate time 2. Bila dah dapat confirmation, kitorang pun pack la brg. Mase tu kul 3 lebih. Aku pun kenala tepon balik p.cik bas uia,cakap nak batal. 2pun guna bateri org lain. Bateri aku dah ‘kong’ da.Tunggu punya tunggu, bas xsampai2. tp kitorang wat biase je. Last skali, bas tu pun sampai dlm kul 5. Semua org pun happyla.

Tetiba masa naik 2, p.cik bas ni ckp xmau terima kitorang ramai2. Dy ckp kena buang separuh. Sebab padat sangat. Hah sudah. Deal punya deal, tetap xdapat. Bila tgk jam balik, kalo ikutkan masa 2 gak sama dgn waktu p.cik bas asal amik kitorang. Tp nak wat camne kan, benda da jadi. Masa 2 mmg kesian kat adik2, pasal smua xdpt balik skali. Kitorang pun try call balik p.cik uia, nak suh amik kitorang balik. Tp connection lost. Mase tu mmg tabik sgt2 la kat brothers, sbb dorang tunjukkan ‘ke-gentlemen’ dorang dgn bagi sisters balik dulu. Diorang terpaksa tunggu kat situ sambil harap kat kitorang dpt carik knderaan. Kesian sgt2 kat dorang. Brothers yang cuma ikut kitorang masa tu just 4 orang je. Gilir2 tukar batery hnset nak tepon orang cari transport.Kbtln sume gune sony. Dak2 lain kat blkg dah tdo sbb penat.Aku,aina,2 brothers n sorang lg sisters xdpt nak tdo. Line pun susah nak dapat.

Bila da dpt line, aku trus call p.cik uia. Kena marah kat situ. Xpelah, terima je. Tp dy xdpt nak amik gak sbb da hntr blk bas kat uia. Kena cari yg lain. Banyak gak call org, tp xdpt transport. Yela, kitorang bukan familiar pasal kl ni. Ttiba, dpt call dr bos. Dy ckp, dorang da dpt blk sndiri da. Selamat. Tp kitorang still xlega lg selagi dorang xsmpai kat uia. Sampai je uia, aku trus call salah sorang dr dorang. Dorang ckp, naik bas rapid. Okla, drpd xdpt balik lgsung. Mas 2, banyak msj masuk.Semua nama ada.Aduh.Pukul 7, p.cik uia call.Dy ckp, td dy baru otw nak amik yg slbihnya, tp tau2 dorang da blk. Plak.Melepas. Act bagus gak dy sbnry, wlupn marah2 kitorang, last skali, tlg gak. Esoknya aku dapat tau yang dorang sume smpi uia kul 10 mlm. K lah, da trlalu panjang ni. Apapun, hari tu aku dpt 1 pengalaman yang best..Walaupun semua benda nak jadi, tp xrasa rugi pun pergi hari tu..best3..K,Sampai sini je kali ni. Wassalam..

 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .