Tuesday, June 16, 2009

Anjing?? Boleh ke??

Ape pndpt korang ttg anjing?? Bleh ke kite mmgangnya??apa hukum kalau kita pegang?Skali je sbut psal anjing, otak kita mesti trus jwb, isy…mestila xleh..same gak ngan aku, tp ble ditanya pasal hukum, terfikir 2,3 kali…hmm..ape yer??

Hm, nak tau kenapa aku tibe2 terpkir nak post pasal nih?? Hm, x berapa beranila nak citer..tp xpelah..Al-kisahnya camni…adala 1 hr tu, sorang hamba Allah ni mmbuat kputusan ingin membela seekor anjing di rumahnya..mulanya aku agak terkejut wlupun aku rasa mcm pernah dengar org Islam bleh bela anjing, tp setelah dy kate nak belanya hanya utk jd protector rumah n mahu mlpaskannya pd waktu mlm shj(siang dkurung).. Aku pun trus senyap. Tp aku tetap berkata, bukan ke xleh kite nak bela anjing??

1mingu,2minggu dan sterusnya berlalu….aku anggarkan dan berharap si hamba Allah itu tidak membelinya..tp,1 hari seorang lg hamba Allah yg lain menelefonku dan memberi khabar kpdku bhw si hamba Allah itu sudah membelinya.. Aku pun ckp, dlu mmg aku ada dgr yg dy mahu beli anjing, tp ak xtahu la pulak yang dy sudah bli.. benda ni x berapa mengejutkan aku, cuma bila dceritakan yang dy n family suda siap memegangnya, maka amat terkrjutlah aku..Memangla kalu kte pgg dy, bleh trus samak, tp xkanla setiap masa mahu memegang n mmbelainya? Alasannya cuma 1, ingin menjinakkan anjing tersebut..Terasa sakit hati jgk mndengarnya..kmdn, si hamba Allah yang menelefonku ini pun menyuruhku agar khabarkan kpd adikku..

Letak saje gagang telefon, aku trus mendail no tel adikku( dy dak sek agama ) ..Stlh aku mnceritakan segalanya, dy pun trus tanya, pas2 kenapa??Apa masalahnya? Aku pun tanya, bukan ke haram kalau kte pgg anjing?dy pun ckp, sape kte haram??kita just haram apabila memakannya, bukannya memegangnya. Anjing ni najis mughallazah, so kte just samak je la.. Kmdn aku tanya lg, kalau cam2 mestilah malaikat pun xmasuk lam rumah kalu ada anjing, kan??spe kate malaikat xmasuk,tanya dy..Cuba kak bg dalil quran @ hadis yg mengatakan malaikat xmasuk ble brlaku prkara camni…Malaikat cuma xmasuk ble ade patung yg menyerupai manusia dalam rumah..Aku pun terkedu seketika..Kdg2 terfikir, ade btol gak kate2 dy ni..Dlu waktu sek, mmg ade bljr benda ni, tp camnila jd nya kalau x paham btol2..

Kisah yang telah berlaku dpn mata ni, membuatkanku ingin ‘mengexplore’ dy lg..Ptg 2, aku telefon sorang ustaz yg pernah mengajarku dlu…ttp pnggilan xdijawab.. Setelah bbrp jam berlalu, us pun menelefonku kmbali…aku pun pe lg, trus mnceritakan smuanya kpdny dan aku pun tnye, sbnrnya apa hukum kita pgg anjing ni ustz??..us pun ckp, enti ingat ginilah, ape hukumnya kalau enti sentuh tahi lembu?? Aku pun terkedu lg wt seketika..n aku jawab, ad ke hukum, bnda 2 kan najis biasa je… lps 2, us pun ckp, ha, samela jgak kalau kte pgg anjing..kan benda 2 najis mughallazah, kalau kte terpegang dy @ sengaja pgg, samakla balik lps 2( bilamana keadaan kedua2nya basah @pun salah 1 basah )..kalau kering, xperlu la samak,mcm biasa…sperti yg dkatakn oleh adikku td, kita hanya haram memakannya shj…

"حرمت عليكم الميتة والدم ولحم الخنزير.......الأية"

Makdudnya: Diharamkan bagimu (memakan ) bangkai, darah, daging babi….

Sbnarnya benda ni jarang berlaku dalam msyrkat kita, sbb 2 kita x biasa dgnnya. Us pun ade sebut, orang arab dr zaman dlu smpai skang, biasa je ngan bnda ni..siap p jln2 bwak anjing skali..pas2 kalau dsebut hal bkaitan dgn malaikat pulak, mmgla maliakat x masuk ble kt rumah seseorang 2 ade bnatang yg menyalak..Hatta kalau kita bela angsa pun, malaikat xmahu masuk sbb bntang 2 berbunyi..Tapi kalu difikirkan balik, x logik jugak, coz malaikat raqib & atid sntiasa bersama kita..x gitu??n pabila tibanya ajalnya seseorang, malaikat Izrail ttp akn dtg..Kalau x, mestila x de orang yg mati,kan??

Rasanya sampai di sini dulu entry ku…len kali aku akn sambung pula…Wassalam

1 comments:

Anonymous said...

cuba baca ni...
stlh buat pemerhatian, yg ni jmpa..
hadits shahih yang diriwayatkan Imam Bukhari sebagai berikut:

عَنْ سَالمِ ٍعَنْ أَبِيْهِ قَالَ وَعَدَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جِبْرِيْلَ فَرَاثَ عَلَبْهِ حَتَّى اشْتَدَّ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَقِيَهُ فَشَكَا إِلَيْهِ مَا وَجَدَ فَقَالَ لَهُ إِنَّا لاَ نَدْخُلُ بَيْتًا فِيْهِ صُوْرَةٌ وَلاَ كَلْبٌ ( رواه البخاري)

Artinya:
"Dari sahabat Salim, dari ayahnya, ia berkata : Suatu ketika Malaikat jibril berjanji akan datang ke rumah Rasulullah SAW. Akan tetapi pada waktu yang telah dijanjikan Malaikat jibril tidak datang ke rumah Rasul hingga beliau gelisah. Maka beliau keluar rumah, ternyata Malaikat jibril ada di luar rumah. Sesudah bertemu, beliau bertanya 'kenapa Malaikat jibril tidak masuk ke dalam rumah?' Maka Malaikat jibril menjawab;'Sesungguhnya kami tidak masuk ke rumah yang di dalamnya terdapat anjing atau gambar (patung)”

>Versi Inggeris(kitab Muslim)
Chapter 19: ANGELS DO NOT ENTER A HOUSE IN WHICH THERE IS A DOG OR A PICTURE Book 024, Number 5246: A'isha reported that Gabriel (peace be upon him) made a promise with Allah's Messenger (may peace be upon him) to come at a definite hour; that hour came but he did not visit him. And there was in his hand (in the hand of Allah's Apostle) a staff. He threw it from his hand and said: Never has Allah or His messengers (angels) ever broken their promise. Then he cast a glance (and by chance) found a puppy under his cot and said: 'A'isha, when did this dog enter here? She said: BY Allah, I don't know He then commanded and it was turned out. Then Gabriel came and Allah's Messenger (may peace be upon him) said to him: You promised me and I waited for you. but you did not come, whereupon he said: It was the dog in your house which prevented me (to come), for we (angels) do not enter a house in which there is a dog or a picture.
(dari ceramah)
Diceritakan dari Aisyah bahawasanya pada suatu ketika Malaikat Jibril berjanji kepada Nabi Muhammad SAW untuk menemuinya pada suatu waktu yang telah ditentukan. Namun pada saat waktu tersebut datang, Malaikat Jibril tidak juga datang. Kemudian Rasulullah berkata, “Tidak pernah Allah SWT dan utusannya (Malaikan Jibril) memungkiri janji.” Setelah itu Nabi Muhammad SAW melihat ada anak anjing di bawah meja dan bertanya kepada Aisyah, “Aisyah, bila anjing ini masuk ke sini?” Aisyah menjawab, “Saya tidak tahu Rasulullah.”
Kemudian Rasulullah meminta Aisyah untuk mengeluarkan anjing tersebut. Tidak lama setelah dikeluarkan, Malaikat Jibril datang. Rasulullah pun bertanya kepada Malaikat Jibril, “Yaa Jibril, engkau berjanji kepadaku untuk datang dan aku telah menantikan kedatanganmu tapi engkau tidak juga datang di waktu yang telah ditentukan.” Malaikat Jibril pun menjawab, “Di dalam rumahmu ada anjing, dan itulah yang menghalangi saya untuk masuk. Kami (malaikat) tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing atau gambar (dari makhluk yang bernyawa).” (HR. Muslim no. 5246)


kemudian cba perhatikan ayat ni...
“Allah SWT menginginkan bagimu kemudahan dan tidak menginginkan kesulitan.” (QS. Al-Baqarah [2] : 185)

>hnyank cetuskannya dibenak fikiran kita..bermusyawarahlah... Wallahualam

 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .