Sunday, June 21, 2009

Hai, bahasa arab2….

Bercakap pasal bhsa arab, teringat lak aku akan kisah ble aku p outing ngan kwn2 akan ptg td di CM(Central Market).. Sedang ktorang jalan2 kat tingkat bhgian atas tu, tiba2mataku berkenan akan satu helai pakaian tu. Lepas tu, ktorang pun berhentila kat kedai tu… Asalnya aku x terfikir lak pd mulanya nak beli, tp lepas da pergi kedai lain, ktorang pun patah balik la kat kedai 2.. Sedang aku belek2 baju tu, tiba2 aku terdengar hiwar (perbualan) di antara 2 orang pelanggan arab dgn si penjual. Akibat terlalu khusyuk mendengarnya, aku pun lupa la seketika kat baju yang nak aku beli tu. Tp, tgnku masih memegangnya..Hehe..

So nak dijadikan cerita, penjual 2 ckpla dgn orang arab 2 (dlm BI) yang dia x reti sangat ckp dalam bahasa Inggeris, kalau dalam bahasa arab blehla.. So, terkejutla aku. Aku pun pe lg, pasangla telinga dan aku try 2 understand what they ate talking about.. Si Arab tu tanya, “kam samanu…..(*some word missing here*) Al’Abyadh??” Orang kedai jawab “isyreena”.Bila si arab tanya, “Al’Azraq?”, orang kedai jawab “ Thalasah wa isyreena”..ada lagi hiwar antara diorang, tp aku xingat pe lg..

Lps 2, tiba2 si arab 2 terpandang aku. Haha, rupanya dia perasan aku tgh dgr hiwar diorang.. Lps 2 terjadila hiwar antara kitorang pulak..(tp dalam bahasa Inggeris la):

Arab: Owh, so do you know also how to speak Arabic?

Aku: No, I just can hear and understand, but I can’t speak Arabic. Cause, I had also learnt Arabic…

Arab: Owh, you learn Arabic? Now??

Aku: Aha, yes..(Jawab je ye, padahal da lama da)

Arab: So, you qiraah Quran everyday??

Aku: Yes…(Asyik yes jek)

Arab: Oh I see…so you can understand Arabic..

Aku: Qalil…qalil…

Arab: Haha, yes..qalil2…(ulang balik ape yang aku cakap huhu)

So, sampai di situ je hiwar ktorang.. Lepas membeli, kitorang pun kluar dr kedai 2 dalam keadaan tersengih…haha, best la plak dpt ckp ngan orang arab secara real ni.. Biar x berapa pndai pun, asal dpt ckp sikit2 pun cukup.. Dulu pun pernah aku jumpa orang arab kat satu restoran francais ni( masa outing ngan kawan)..lps amik cili sos ngan dye, aku pun ckp syukran n dy pun membalas dgn berkata afwan smbil tersengih..haha, tp biasa je sbnrnya..

Ckp pasal arab ni, terasa rindu lak aku dgn bahasa syurga ni… Best tau ble blajar.. Alhamdulillah setiap kali periksa, aku dapat skornya dgn baik.. Sbb mse zaman sek dlu, just kna hafal je(faham pun ada gak).. kan senang, drpd subjek akedemik yg kna paham..Tp sejak masuk u ni, dah lme aku tinggalkan bahasa yang banyak aku bljr selama 6 taun.. Bila masuk u, bleh dikatakan tinggal terus.. Sedih gak sbnrnya.. Tp xpelah, nak wat camna kan.. K lah, sampai d cni je entry ku kali ni..wassalam.

4 comments:

su said...

da lame x blajo bahse arab~ dulu2 blajo takat nk pas exam jek hehe~ skang nie konpem lupe abes sume da neh~apetah lagik nk paham org speaking arab~ kantoi ooo~~

ibnah said...

kantoi eh??isy3...kesian...
2la, niat nak pas xam jek..haha

ibnah said...
This comment has been removed by the author.
su said...

ahaha~dulu tu mmg malas sket~sume blajo takat nk pas exam jer~nyesal lak x blajo leklok time tuh~


 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .