Thursday, June 25, 2009

SAMAK…Jangan permudahkan Islam!

Kalau korang perasan, ada 1 ketika dulu aku ceritakan pasal salah seorang hamba Allah yang aku kenali telah mmbeli anjing. Ada 1 hari tu, dia menelefonku. Dia tanya aku, ada x aku dgr cerita pasal dy?? Aku pun cakapla ada, dan semua benda yang aku tanya kat ustaz, aku bgtahu dy.. Agak lama kitorang berbual hr 2.. Aku pun sempatla tanya dy mcmna dy bleh bli anjing n apa yg dy buat kat anjing 2 hari2.. ada pegang ke tidak..anak dy camne plak.. Lepas 2, dy cerita la satu2..dy kata, dy xdela smpai pgg anjing 2 pun.. Just orang gaji dy je yg slalu mandikan dy..2pun ats alas an, nak biar anjing 2 jinak dan kenal mana 1 tuan dy.. Anak dy pun xpegang anjing 2…dy pun adala bg hujah pasal anjing ni.. Katanya, dy pun dah wat survey kat ramai ustaz2..
Lepas 2, kluarla cerita pasal samak. Kztanya, zaman sekarang ni mudah, kalau kte nak samak, kte dah xpayah pakai tanah lg.. Dgn sabun pun cukup. Itu menunjukkan Islam itu mudah, katanya la. Aku mulanya agak hairan n pelik. Xpernah dgrla plak ada orang cakap pasal 2. . Dy pun ckp lagi, tanyala mana2 ustaz, ramai ustaz akan kata cukup kalu kita nak pakai sbun je.. Dan, waktu zaman nabi dulu, mereka xde sabun. Sebab 2 la diorang guna tanah. Aku pun no komen la pasal 2. Xberani nak ulas banyak2.
Selang beberapa hari, aku pun hantarla satu emel kat ustaz aku (ustaz yg lain, bkn ustaz yg dlu). Aku tanyala kat dy, sbb nak dapatkan kepastian pasal samak. Esoknya, ustaz pun balas emelku. Dy kata, mana tahu zaman nabi x sabun? kalu sabun THAHARAH boleh, sbb sabun tu dbuat dari tanah liat. Kalau sabun lain x boleh. ini hukum ktetapan dari ALLAH. Mmg Islam itu mudah, sbb dimana2 pun ada tanah. Kalu x tanah pun, pasir halus ada.
Ust yg maksudkan guna sabun boleh tu, mungkin sabun THAHARAH.
Sabun dgn tanah tak pernah ada Ulama' yg KIAS ttgnya. Jadi guna sabun biasa x boleh. Lagi pun sabun skrg banyak yg bcampur dgn unsur2 yg tak HALAL. Sabun sndiri dah tak suci, jauh sama sekali utk mnyucikan benda2 lain.Hmmphh..plak..
Walau apa pun, x berani la aku nak komen lebih2 pasal bab hukum ni. Xpasal kang nanti dapat dosa. Semua yang aku ceritakan ni, cuma nak kongsi pengalaman..KAlau kte ingin dapatkan kepastian lagi, blehla lihat huraian dalam kitab2 Fiqh yang Muktabar, spt: Fikh al-Islam Wa Adillatuh , Wahbah al-Zuhaili. فقه الإسلام وأدلّته للوحبه الزحيلي . Wassalam.

(p/s: untuk pengetahuan korang, seekor anjing jenis ni yang baru lahir, harganya adalah dalam rm2000..matanya pun blum bleh bukak lagi..Bila dy dah besar, dy akan btol2 pandai menjadi protector kpd tuan dy. Sekali sorang penceroboh masuk, samada dy atau anjing 2 yg akn mati.)

3 comments:

su said...

dulu2 penah gak tertanye2 pasal hukum bela anjing neh pasal penah jumpe sorang blogger ney dok slambe ngan riang ria nya main ngan anjing dia~ plik gak tp diam je la pasal tatau pape~

tu anjing, kalu khinzir (kulit la) terpegang even kering skali pon kene samak gak kn?

ibnah muslimah said...

dulu2 xpernah lak terfikir pasal hukumnye...sbb xde pglman..ble dah jd camni, baru la tau..
lg stu, kalo khinzir pun sama cam anjing gak..dua2 haram dimakan, ble tersentuh kna samak..kalau dua2 @ salah 1 basah la.. kalau dua2 kering, xperlu samak..

n, kalau ade 1 bekas air yg dah dijilat anjing/khinzir, maka kte pun kna la samaknya..

su said...

oo so khinzir kering x yah samak la ekk? br saye tau~ time kaseh for da info~

 
Copyright ~LiFe Is NoT So EaSy~ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .